Tuesday, November 30, 2010

Manusia-manusia Gila

Dunia ni banyak orang jenis gilanya. Macam-macam adaaa… yang terbaru apabila seorang wanita dari Galicia, Sepanyol, Angeles Duran menyatakan matahari secara rasminya sudah menjadi miliknya, lapor sebuah akhbar semalam. Menurut Duran yang berusia 49 tahun, dia mendaftarkan namanya sebagai pemilik matahari di sebuah pejabat notari awam tempatan.

Pejabat notari awam bertanggungjawab mengesahkan sesuatu perjanjian yang dibuat. Dokumen yang dikeluarkan pejabat itu mengisytiharkan bahawa Duran merupakan pemilik matahari iaitu bintang yang terletak di pusat sistem suria dengan jarak dari Bumi kira-kira 149,600,000 kilometer. Menurut wanita itu kepada akhbar El Mundo, dia mengambil langkah mendaftarkan namanya sebagai pemilik matahari pada September lalu.

Dia menjelaskan, terdapat satu perjanjian antarabangsa yang menyatakan bahawa tidak ada mana-mana negara boleh mengaku menjadi pemilik bintang atau planet. Namun, perjanjian itu tidak menyatakan bahawa mana-mana individu tidak boleh menjadi pemilik bintang atau matahari.

Duran menyatakan, dia kini mahu mengenakan caj kepada setiap orang yang menggunakan matahari. Duran berkata, dia mendaftarkan namanya itu selepas membaca artikel bahawa seorang lelaki Amerika Syarikat telah mendaftarkan namanya sebagai pemilik bulan dan kebanyakan planet di dalam sistem suria.
Sebelum ini Dennis Hope seorang warga California telah mendakwa memiliki keseluruhan bulan pada tahun 1980. Beliau sebelum 1980 merupakan seorang yang tiada pekerjaan, bercerai dan diistiharkan muflis tetapi kini Hope, 55 telah membuka Pejabat Kedutaan Bulan di Gardnerville, califaornia. Beliau juga menjual hartanah bulan. Dengan harga USD 19.99 termasuk cukai USD 1.51 Lunat tax anda telah boleh membeli seeker tanah di Bulan. Hope akan mengeluarkan geran akuan pembelian. Jika anda tak bersetuju duit akan dipulangkan kembali dalam tempoh 30 hari. Beliau dijangka memiliki USD 6juta hasil jualan tanah di bulan tersebut.


Di Geneva, Ohio. Donald Miles, 76 menunjukkan dokumen akuan deklarasi bahawa beliau juga merupakan tuan milik bulan yang diakui oleh Bandar Geneva sejak 12 April 1966 yang pernah dibuat majlis sambutan di Auditorium Geneva High school of Geneva.
Manusia ni macam kerengga di buah nangka. Dia tak tanam pun, dok merayap kata tanah, kat batang, daun dan buah. Bila buah masak, datang tuan nak petik lalu digigit tuan nangka kerana seolah-olah menganggu nangka miliknya. Tuan nangka cantas tangkai dan jatuh tergolek buah nangka atas atas tetimpa atas kerengga… penyek kerengga.. mampus saje aje.. Sama jenis manusia hari ini. Baru lahir dua-tiga hari.. alih-alih mengaku tuan tanah matahari dan bulan. Dah le tak pernah pi sekali pun.. mengaku aje. Siap jual lagi. Yang heran tu.. ada juga manusia yang pi beli tu.
Yelah… dunia dah dihujung usia… gelak melihat gelagak manusia-manusia gila ni… nanti ada yang dakwa miliki syurga, neraka pulak?... kacau-kacau!


(petikan dari blog Ustaz Saiful Bahri http://ustsaifulbahri.blogspot.com)

No comments: