Friday, November 5, 2010

40 HADITH AKHIR ZAMAN - HADITH 04

Hadith 04 - Ilmu Agama Akan Beransur-ansur Hilang


Hadith riwayat Muslim:

Daripada Abdullah Bin Umar berkata; Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: "Bahawasanya Allah SWT tidak mencabut (menghilangkan) akan ilmu agama itu sekaligus dari dada umat Islam, tetapi Allah menghilangkan ilmu itu dengan mematikan para ulama. Maka apabila sudah ditiadakan alim ulama orang ramai akan memilih orang-orang yang jahil sabagai pemimpin mereka. Maka apabila pemimpin jahil itu ditanya, mereka akan berfatwa tanpa ilmu pengetahuan, Mereka sesat dan menyesatkan orang lain."

Sekarang ini alim ulama sudah semakin berkurangan. Ramai orang yang lebih memilih untuk mempelajari ilmu berteraskan keduniaan semata-mata. Keperluan ilmu beragama terpisah jauh. Mutakhir ini juga dapat dilihat apa yang disabdakan oleh Rasulullah SAW itu sudah pun berlaku.  Lebih menyedihkan usaha untuk melahirkan ulama pelapis juga tidak mendapat perhatian yang sewajarnya dari semua pihak. 

Sama-samalah kita memperbaiki keadaan ini. Kepada rakan-rakan dan saudara pendidik sekelian, silalah memberikan perkaitan dan pertalian setiap ilmu yang dunia yang diberi itu berseiring dengan kehendak mutlak akhirat. Ilmu yang terbaik ialah ilmu yang dapat memberikan manfaat kepada kehidupan dunia dan akhirat yang tidak menyalahi batas syariat.

No comments: