Thursday, November 26, 2015

Solat..

Ada orang mengambil solat sebagai tanggungjawab, maka akan berjumpa dengan keletihan.

Ada orang mengambil solat sebagai tanda cinta dengan Allah, bila solat dengan cinta dan kasih sayang akan berjumpa kerehatan.

Friday, November 20, 2015

Ini yang anda baca dalam solat

Makna bacaan dalam solat

Takbiratul-Ihram / Takbir:
Allah Maha Besar.

Doa Iftitah:
Allah Maha Besar dan segala puji bagi Allah dengan banyaknya.
Maha suci Allah sepanjang pagi dan petang. Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit dan bumi, dengan suasana lurus dan berserah diri dan aku bukan dari golongan orang musyrik. Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku, matiku adalah untuk Allah Tuhan sekelian alam. Tidak ada sekutu bagiNya dan kepadaku diperintahkan untuk tidak menyekutukan bagiNya dan aku dari golongan orang Islam.

Al-Fatihah:
Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani. Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Yang maha pemurah lagi maha mengasihani. Yang menguasai hari pembalasan. Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkau kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau kurniakan nikmat kepada mereka, bukan jalan mereka yang Engkau murkai dan bukan jalan mereka yang sesat.

Bacaan ketika rukuk:
Maha Suci TuhanKu Yang Maha Besar dan dengan segala puji-pujiannya.

Bacaan ketika bangun dari rukuk:
Allah mendengar pujian orang yang memujinya.

Bacaan ketika iktidal:
Wahai Tuhan kami bagi Engkaulah segala pujian.

Bacaan ketika sujud:
Maha suci TuhanKu yang Maha Tinggi dan dengan segala puji-pujiannya.

Bacaan ketika duduk di antara dua sujud:
Ya Allah, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku, lindungilah daku, angkatlah darjatku, rezekikan daku, berilah aku petunjuk, selamatkanlah daku dan maafkanlah akan daku.

Bacaan ketika Tahiyat Awal:
Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad.

Bacaan ketika Tahiyat Akhir:
Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya. Sebagaimana Engkau selawatkan ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim. Berkatilah ke atas Muhammad dan atas keluarganya sebagaimana Engkau berkati ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim di dalam alam ini. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Agung.

Doa Qunut:
Ya Allah, berilah aku petunjuk sebagaimana orang-orang yang telah Engkau tunjuki. Sejahterakanlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau sejahterakan. Pimpinlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau pimpin. Berkatilah hendaknya untukku apa-pa yang telah Engkau berikan padaku. Jauhkanlah aku daripada segala kejahatan yang telah Engkau tetapkan. Sesungguhnya hanya Engkau sahajalah yang menetapkan, dan tidak sesiapapun yang berkuasa menetapkan sesuatu selain daripada Engkau. Sesungguhnya tidak terhina orang yang memperolehi pimpinanMu. Dan tidak mulia orang-orang yang Engkau musuhi. Telah memberi berkat Engkau, ya Tuhan kami dan maha tinggi Engkau. Hanya untuk Engkau sahajalah segala macam puji terhadap apa-apa yang telah Engkau tetapkan. Dan aku minta ampun dan bertaubat kepada Engkau. Dan Allah rahmatilah Muhammad, Nabi yang ummi dan sejahtera keatas keluarganya dan sahabat-sahabatnya. Salam Sejahtera ke atas kamu berserta rahmat Allah.

Semoga bermanafaat untuk kita semua.

Thursday, November 19, 2015

Anda

(Petikan dari facebook Raja Shamri)

Anda nak sangat dapat straight A UPSR ... anda yakin boleh dapat ... anda pelajar kegemaran cikgu kat sekolah ... semua macam yakin anda boleh dapat ... diri anda sendiripun macam yakin ... kat sekolah anda selalu jadi leader dan kebanggan guru dan kawan2 tapi bila result keluar ada satu subjek anda tak dapat A ... anda rasa sangat kecewa dan malu ...

Anda nak sangat masuk SBP tingkatan 1 ... anda tak berapa yakin boleh masuk sbb result anda tak sebagus kawan-kawan .. anda dengar best friend anda dapat MCKK, Tun Fatimah, SDAR Seremban, ... anda jadi makin tertekan ... mak anda guna cable fibre optik sedara mara mintak tolong adjust ... akhirnya anda dapat SM Sains Fariz Petra ... anda tak berapa nak ke sana sbb SBP tu dekat dgn rumh ... anda nak yg jauh dari rumah baru ada classs ... anda kecewa dan tertekan ...

Anda daftar masuk SBP ... anda betul2 bersemengat .. anda ada ramai kawan di sana ... tetapi tingkatan 3 PMR result anda tak bagus anda kena tendang keluar ... anda kecewa dan tertekan ...

Anda masuk sekolah harian biasa dgn rasa malu ... anda mula ada kawan baru anda jadi glamer sebab budak sekolah sains ... anda antara terpandai kat sekolah baru ... anda di lantik jadi pengawas ... anda tenggelam dalam glamer ... result SPM tak bagus ... anda rasa kecewa dan tertekan ...

Anda apply program diploma, matrik, asasi dsbg ... anda yakin result anda dah cukup untuk masuk IPT ... tapi bila result IPT keluar anda hanya dapat offer program diploma yang anda tak suka di IPT yang anda tak suka ... anda rasa kecewa dan tertekan ...

Anda tak mahu masuk form 6 kononnya tak glamer ... anda apply IPTS kursus yg anda suka ... anda pergi jugak program diploma tak bagus di IPTS yg tak berapa bagus ... mak bapak bayar yuran mahal semester 1 ... anda apply MARA scholarship semester 2... anda joli sakan dgn duit MARA dan duit mak bapak ... anda habis diploma dgn result taklah bagus sangat seperti yg anda harapkan ... anda kecewa dan tertekan ...

Anda apply sambung overseas ... anda tak sedar yg IPT overseas ni mereka berniaga buat duit ... anda bangga dapat beberapa offer dari IPT luar negara anda tak sabar nak sambung study kat luar negara ... belajar di tempat ada snow ... dikelilingi mat salleh ... tapi result IELTS anda sangat rendah dan anda kecewa dan tertekan ...

Anda akhirnya boleh pegi sambung study ke Australia ... anda rasa sangat seronok tapi adik anda mati kemalangan anda tak boleh balik sbb masa tu tgh exam ... ayah anda masuk wad dan mati tahun seterusnya juga anda tak boleh balik ... anda jadi amat kecewa dan tertekan ...

Anda balik ke malaysia dgn ijazah luar negara ... anda rasa bangga dapat gembirakan keluarga dan saudara mara ... anda yakin anda boleh dapat kerja dengan cepat dgn ijazah luar negara yg anda ada .. tapi anda lupa ... medic pun menganggur sekarang ni ... pilot bersepah yg menganggur ... bidang perguruan dari UPSI pun beribu yg masih menganggur ... anda pun end up life 3 tahun dah tak dapat kerja bagus ... anda kecewa dan tertekan ...

Anda dapatlaa kerja biasa-biasa dengan gaji yg tak seberapa ... anda selalu berusaha untuk dapat Pegawai Tadbir Diplomatik atau kerja dgn GLC yg besar2 ... anda curi2 pergi interview ... anda selalu ponteng kerja dan tipu bos ... tapi dah 3 tahun ... takde satu yg panggil anda interview pun ... anda rasa kecewa dan sangat tertekan ...

Anda guna cable fibre optic untuk adjust anda dapat masuk PTD ... sedara anda tu tolong adjust yg akhirnya anda dapat kerja sbgai pegawai kerajaan di putrajaya ... tapi satu ofis tak suka kat anda sbb sikap ada yg sombong dan bongkak ... anda takde kawan di pejabat ... tambah2 anda pulak di beri kementerian yg selalu kena buat kerja luar ... anda terlalu penat dan amat kecewa dan tertekan ...

Anda mula berkenalan dgn kawan blok sebelah ... dia nampak sangat hensem ... anda jatuh cinta tahap gaban .. anda plan nak kawin ... anda nak ianya jadi sangat meriah ... anda pinjam personal loan bank rakyat RM50,000 ... anda kawin penuh meriah .. tapi anda sangat kecewa dan tertekan dengan hutang bank yang jejaskan income bulanan anda ...

Anda mula pergnant selalu muntah2 ... suami pula kena tukar ke sabah ... jumpa jarang2 sekali touch and go laaa nampaknya ... anda lalui hidup pregnant sorang2 kat putrajaya ... tahu2 ... suami anda terkantoi dgn anda ada affair dgn budak iban yg canntikkkkkk perghhhh model  type cikgu sekolah kat sabah ... anda kecewa dan sangat tertekan ...

Anda lahirkan first baby tanpa suami disisi ... anda dalam proses perceraian ... anda lahirkan baby yg bermasalah pulak injap jantung tersumbat ... anda rasa sangat kecewa dan tertekan ...

Anda akhirnya bercerai dgn suami .... setiap bulan anda terpaksa ke IJN bawak anak pergi berubat ... anak anda bakal jalani pembedahan jantung bulan depan ... anda harunginya sorang2 dan anda rasa sangat kecewa dan tertekan ...

Anda kena fitnah mengurat suami orang kat pejabat ... jiran sebelah kat presint 8 putrajaya dimana rumah anda duduk tu pun tak suka kat anda ... bila jadi janda mcm2 fitnah keluar ... anda rasa sangat kecewa dan tertekan ...

Anda stresss dan tertekan ... anda duduk atas sejadah dan mula berfikir ... mula menangis ... anda take duit ... ayah dah takde ... adik pun dah takde ... mak dah makin tua ... anakpun sakit ... suamipun dah bercerai ...

Bukan soal UPSR straight A
bukan soal masuk SBP yg top
Bukan soal PMR straight A
Bukan soal form 4 kelas sains
Bukan soal SPM cemerlang
Bukan soal masuk IPTA yang top
Bukan soal diploma yang bagus
Bukan soal pergi overseas
Bukan soal ada snow ke tak
Bukan soal kawan mat saleh ramai ke tak
Bukan soal kerja kerajaan ke swasta
Bukan soal gaji berapa besar ke kecik
Bukan soal kawin meriah ke tak
Bukan soal kerja putrajaya ke kerja kat kampung
Bukan soal jadi pegawai PTD ke or kerja kilang
Bukan soal kerja company besar ke kecik
Bukan soal anak sihat ke sakit
Bukan soal pregnan ke tak pregnan
Bukan soal suami kena tukar ke tak
Bukan soal itu atau ini ...

Soalnya kita :-

1. sentiasa tak bersyukur dengan apa yang kita ada

2. Sentiasa lupa bahawa keberkatan adalah segala-galanya bukan pencapaian ...

3. Sentiasa mintak sesuatu melampau2 sampai kita terlupa dalam perkara yg kita mintak tu ada bersamanya pelbagai benda yg kita tak suka

4. sentiasa sombong dan angkuh dengan Allah dan dengan sesama makhluk

5. sentiasa kejar dunia melampau2

6. sentiasa kejar glamer dan puji makhluk bukan puji Allah

7. sentiasa lupa pada Allah ...

Dan Allah berikan kita segala kekecewaan agar kita berfikir bahawa gembirakanlah Allah nescaya Allh akan gembirakan kita ... kita sibuk dengan dunia sehingga kita lupa untuk bangun tahjud, lupa utk bersedekah, lupa untuk dhuha, puasa sunat isnin khamis, lupa untuk merendah diri, lupa bahawasanya tiada satupun hak kita di dunia ni ... semuanya Allah yg punya ...

Pesanan abangraja :-

Jangan terlalu mengejar dan meminta dan excited terhadap sesuatu ... sesunggunya seringkali ada banyak bala yg kita tak jangka ada bersama sesuatu yg kita kejar itu ...

Kejarlah redha Allah dlm hidup
Sesungguhnya disitulah kegembiraan yang sebenar ...

Wallahu'alam ...

Raja Shamri bin Raja Husin
Hotel UiTM Dungun
Terengganu.

Sharing is caring ...

Wednesday, November 18, 2015

Dark Vader


Ku sangka aur di pinggir tebing
kiranya tebu di pinggir bibir
ku sangka jujur pancaran batin
rupanya palsu penghias zahir
Kukira hati jiwa nurani
suci seindah wajah terbayang
ku kira puji seikhlas budi
ku lupa lidah tidak bertulang
Di manis gula semut binasa
kail berduri bersalut umpan
di manis kata insan terlena
kerana budi hamba terkorban
Inikah dia lakonan hidup
di pentas dunia insan berpura
tipu dan daya pencapai maksud
budi dan harta merangkum noda

Monday, November 16, 2015

Orang yang berilmu

Baca kata2 orang yg berilmu ini:
Ini menakjubkan, Randy Paunch 47 tahun, seorang pensyarah sains komputer dari Mellon Universiti. Dia meninggal disebabkan oleh kanser pankreas pada 2008, tetapi dia menulis buku "The last lecture" (syarahan terakhir) pada 2007. Suatu legasi yang dia tinggalkan.
Dalam suratnya kepada isteri dan anak-anaknya, Dylan, Logan, dan Chloe, dia menulis satu panduan yang sangat baik, "panduan untuk hidup yang lebih baik" untuk isteri dan anak-anaknya.
Semoga anda diberkati dengan aspirasinya.
BAGAIMANA UNTUK MEMPERBAIKI HIDUP ANDA
Personaliti:
1. Jangan bandingkan hidup anda dengan orang lain. Anda mungkin tidak tahu bagaimana perjalanan hidup mereka.
2. Jangan punya pemikiran negatif terhadap benda yang kamu tidak boleh kawal. Sebaliknya, tumpukan tenaga anda terhadap benda yang positif yang anda punya pada masa ini.
3. Jangan terlebih buat apa yang anda mampu. Cukuplah setakat yang anda mampu.
4. Jangan terlalu serius terhadap diri anda; tiada siapa yang berbuat demikian.
5. Jangan bazirkan tenaga anda terhadap gossip
6. Berfikir lebih jauh bila anda masih terjaga.
7. Iri hati adalah sia-sia. Kamu sudah punya semua yang kamu perlukan.
8. Lupakan yang sudah lalu. Jangan ungkit kesilapan pasangan anda di masa lampau. Ianya akan menghancurkan kegembiraan anda di masa kini.
9. Hidup ini terlalu singkat untuk membenci sesiapa. Hindarkan daripada membenci sesiapa.
10. Berdamailah dengan masa lalu kamu supaya ia tidak akan merosakkan masa sekarang kamu.
11. Tiada siapa yang mengawal kegembiraan kamu selain dari kamu sendiri.
12. Ketahuilah bahawa hidup ini ialah seperti sekolah dan kamu di sini untuk belajar. Masalah ialah salah satu dari kurikulum yang akan muncul dan pergi seperti kelas algebra, tetapi pengajarannya akan kamu pegang seumur hidup kamu
13. Senyum dan tertawa selalu
14. Kamu tidak perlu menang setiap pertengkaran. Setuju untuk tidak setuju.
Komuniti:
15. Hubungi keluarga kamu selalu
16. Beri sesuatu yang baik untuk orang lain setiap hari
17. Maafkan orang lain
18. Luangkan masa untuk orang yang berumur 70 tahun ke atas dan 6 tahun ke bawah
19. Pandangan orang lain terhadap kamu bukan urusan kamu
21. Pekerjaan kamu tidak akan menjaga kamu bila kamu sakit tetapi keluarga kamu akan menjaga kamu. Selalu berhubung.
Kehidupan:
22. Dahulukan TUHAN dalam segala yang kamu fikir, katakan dan buat.
23. TUHAN itu penyembuhan
24. Buat perkara yang betul
25. Bagaimana baik atau buruk pun situasi sekarang, ia akan berubah
26. Bagaimanapun yang kamu rasa, bangun, salin pakaian dan pergi
27. Yang terbaik akan datang kemudian
28. Buang apa yang tidak berguna, cantik atau menggembirakan
29. Bila kamu terjaga di waktu pagi, bersyukur kepada TUHAN
30. Kalau kamu kenal TUHAN kamu akan gembira selalu. Jadi, bergembiralah selalu.
Apabila kamu mengamalkan kesemua di atas, kongsikanlah pengetahuan ini dengan orang yang kamu sayangi, orang di sekolah kamu, orang yang kamu selalu bermain bersama, orang yang kamu kerja bersama, dan orang yang tinggal bersama kamu.
Bukan sahaja ianya akan memperbaiki hidup anda, tetapi juga orang disekeliling anda.
Ingatlah,
BENDA YANG BAIK ADALAH UNTUK KITA SEMUA KONGSIKAN!

Friday, November 13, 2015

Rahsia Quran

Rahsia Al Quran. Petikan daripada maklumat sahabat di FB.

S : Berapa jumlah Surah dlm al-Quran?
J : 114 Surah
S : Berapa jumlah Juz dlm al-Quran?
J : 30 Juz
S : Berapa jumlah Hizb dlm al-Quran?
J : 60 Hizb
S : Berapa jumlah Ayat dlm al-Quran?
J : 6236 Ayat
S : Berapa jumlah Kata dlm al-Quran?, dan Berapa Jumlah Hurufnya?
J : 77437 Kata, atau 77439 Kata dan 320670 Huruf
S : Siapa Malaikat yang disebut dlm al-Quran?,
J : Jibril, Mikail, Malik, Malakulmaut, Harut, Marut, Al-Hafazoh, Al-Kiromulkatibun HamalatulArsy, dll.
S : Berapa Jumlah Sajdah (ayat Sujud) dlm al-Quran?
J : 14 Sajdah
S : Berapa Jumlah para Nabi yg disebut dlm Al-Quran?
J : 25 Nabi
S : Berapa Jumlah Surah Madaniyah dlm al-Quran?, sebutkan.
J : 28 Surah, al-Baqoroh, al-Imron, al-Nisa" al-Maidah, al-Anfal, al-Tawbah, al-Ra'd, al-Haj, al-Nur, al-Ahzab, Muhammad, al-Fath, al-Hujurat, al-Rahman, al-Hadid, al-Mujadilah, al-Hasyr, al-Mumtahanah, al-Shaf, al-Jum'ah, al-Munafiqun, al-Taghabun, al-Thalaq, al-Tahrim, al-Insan, al-Bayinah, al-Zalzalah, al-Nashr.
S : Berapa Jumlah Surah Makiyah dlm al-Quran? sebutkan.
J : 86 Surat, selain surah tersebut di atas.
S : Berapa Jumlah Surah yg dimulai dgn huruf dlm al-Quran?
J : 29 Surah.
S : Apakah yg dimaksud dgn Surah Makiyyah?, sebutkan 10 saja.
J : Surah Makiyyah adalah Surah yg diturunkan di Makkah sebelum Hijrah, seperti: al-An'am, al-Araf, al-Shaffat, al-Isra', al-Naml, al-Waqi'ah, al-Haqqah, al-Jin, al-Muzammil, al-Falaq.
S : Apakah yg dimaksud dgn Surah Madaniyyah? sebutkan lima saja?
J : Surah Madaniyah adalah Surah yg diturunkan di Madinah setelah Hijrah, seperti: al-Baqarah, al-Imran, al-Anfal, al-Tawbah, al-Haj.
S : Siapakah nama para Nabi yg disebut dlm Al-Quran?
J : Adam, Nuh, Ibrahim, Isma'il, Ishaq, Ya'qub, Musa, Isa, Ayub, Yunus, Harun, Dawud, Sulaiman, Yusuf, Zakaria, Yahya, Ilyas, Alyasa', Luth, Hud, Saleh, ZulKifli, Syuaib, Idris, Muhammad Saw.
S : Siapakah satu-satunya nama wanita yg disebut namanya dlm al-Quran?
J : Maryam binti Imran.
S : Siapakah satu-satunya nama Sahabat yg disebut namanya dlm al-Quran?
J : Zaid bin Haritsah. Rujuk dlm surah Al Ahzab ayat 37.
S : Apakah nama Surah yg tanpa Basmalah?
J : Surah at-Tawbah.
S : Apakah nama Surah yg memiliki dua Basmalah?
J : Surah al-Naml.
S : Apakah nama Surah yg bernilai seperempat al-Quran?
J : Surah al-Kafirun.
S : Apakah nama Surah yg bernilai sepertiga al-Quran?
J : Surah al-Ikhlas
S : Apakah nama Surah yg menyelamatkan dari siksa Qubur?
J : Surah al-Mulk
S : Apakah nama Surah yg apabila dibaca pada hari Jum'at akan menerangi sepanjang pekan?
J : Surah al-Khafi
S : Apakah ayat yg paling Agung dan dlm Surah apa?
J : Ayat Kursi, dlm Surah al-Baqarah ayat No.255
S : Apakah nama Surah yg paling Agung dan berapa jumlah ayatnya?
J : Surah al-Fatihah, tujuh ayat.
S : Apakah ayat yg paling bijak dan dlm surah apa?
J : Firman Allah Swt :" Barang siapa yg melakukan kebaikan sebesar biji sawi ia akan lihat, Barang siapa melakukan kejahatan sebesar biji sawi ia akan lihat.. (Surah al-Zalzalah ayat 7-8)
S : Apakah nama Surah yg ada dua sajdahnya?
J : Surah al-Haj ayat 18 dan ayat 77.
S : Pada Kata apakah pertengahan al-Quran itu di Surah apa? ayat no Berapa?
J : وليتلطف Surah al-Kahfi ayat No. 19.
S : Ayat apakah bila dibaca setiap habis Sholat Fardhu dpt mengantarkannya masuk ke dalam surga?
J : Ayat Kursi.
S : Ayat apakah yg diulang-ulang sbyk 31 kali dlm satu Surah dan di Surah apa?
J : Ayat فبأي آلاء ربكما تكذبانِ ) pada Surah al-Rahman.
S : Ayat apakah yg diulang-ulang sbyk 10 kali dlm satu Surah dan di surah apa? Apakah ayat ini ada juga disebut dlm surah lainnya? Di Surah apa?
J : Ayat (ويل يومئذ للمكذبين) pada Surah al-Mursalat, juga ada dlm Surah al-Muthaffifiin ayat No. 10.
S : Apakah Ayat terpanjang dlm al-Quran? pada Surah apa? Ayat berapa?
J : Ayat No 282 Surah al-Baqarah...

Silakan "Share" agar ilmu ini bermanfaat.