Monday, November 1, 2010

Pantang Larang Makanan Orang Berpenyakit Kanser

Dipetik dari blog http://cancer-b17.blogspot.com Terima kasih. 

Sekadar pandangan untuk langkah penjagaan tambahan. Kedua-dua ibu dan ayah saya meninggal dunia kerana penyakit kanser. Oleh itu saya merasa bertanggungjawab untuk berkongsi pandangan tambahan yang berguna dari blog diatas untuk maklumat semua.


1) Dinasihatkan supaya jangan makan nasi sebelum jam 12.00 tengahari. Ianya dapat di tukar kepada gula melalui sistem badan kita. (Gula mempunyai kandungan PH5; merupakan persekitaran yang sesuai untuk kanser merebak).


2) Gula – Pemanis tiruan bukan pengganti yang baik. Pengganti yang lebih baik ialah madu asli gunakan madu sebagai gantian.

3) Produk tenusu seperti keju, susu segar, mentega ; lain-lain
Susu membuat tubuh menghasilkan mucus/lendir terutamanya di trek usus perut. Sel kanser memakan mukus. Bertukarlah kepada susu soya tanpa gula.

4) Seafood : seperti ketam, sotong; udang. Gamat juga tidak digalakkan (makanan ini dapat menyuburkan sel kanser)

5) Minuman : Kopi, teh, minuman bercoklat (ini akan membuat sel kanser lebih cepat merebak)

6) Daging merah wajib di elakkan terutama daging lembu, kambing, unta, rusa & khinzir. Sisa daging yang tertinggal di dalam usus akan menghasilkan asid.

7) Sayur; buah-buahan “bergetah ; berangin” seperti nangka, cempedak, sukun ; kundur (menyebabkan kesakitan,  berdenyut)

8) Ikan bersisik seperti ikan haruan, ikan merah, ikan gelama; sebarang jenis ikan yang bersisik.

Contoh ikan tidak bersisik yang boleh dimakan, seperti ikan tongkol, ikan yu, Ikan salmon, Ikan kembung, ikan keli, ikan patin & lain-lain (Ikan yang tidak mempunyai sisik; berada di laut dalam di percayai mempunyai kandungan Omega 3 yang sangat tinggi, Omega 3 merupakan anti kanser).

9) Makanan segera; sebarang produk dalam tin: seperti ikan sardin, buah laici; jagung dalam tin, minuman bergas serta sebarang produk yang mengandungi bahan pengawet.

10) Makanan berjeruk, ikan masin, telor masin, budu, belacan tidak digalakkan untuk dimakan.

11) Makanan yang dipanggang; di bakar seperti sate, ikan bakar, daging bakar, ikan panggang; lain-lain harus di elakkan kerana makanan tersebut mengandungi kandungan karbon yang tinggi.

12) Sayuran; buah-buahan seperti kobis, tembikai, timun, nangka, lobak putih (sebarang sayur yang berwarna putih, cendawan)

No comments: