Monday, December 28, 2015

Petikan daripada post FB, kasih kepada seorang ayah

Assalamualaikum ......

Pagi tadi saya dengar radio klasik dalam kereta....Satu kisah terharu yang diceritakan oleh juruhebah perempuan radio tersebut..

Kisahnya begini ...
Ada seorang anak lelaki bawa ayahnya yang kena stroke akibat angin ahmar ke kedai makan mamak terkenal untuk makan tengahari. Ayahnya teringin sangat nak makan nasi beriani kat kedai tu. Masa itu orang ramai dan meja makan pun rapat-rapat. Setelah diduduk ayahnya elok-elok, anak lelaki itu pun pesan makanan lauklauk kari.

Setelah makanan sampai, ayahnya mula menyuap sendiri. Maklumlah pesakit angin ahmar, dlm keadaan terketar2 menyuap makanan, banyaklah remah yg jatuh di baju, seluar, malah di muka ayahnya yg kelihatan agak comot. Kebanyakan orang dlm restoran tu semua pandang dan curi2 pandang, ada juga beberapa orang tunjuk muka geli dan jijik. Namun begitu anak lelaki tu tetap bantu ayahnya suapkan makanan dan minunan tanpa menghiraukan pandangan orang sekeliling. 

Setelah selesai makan dipapahkan ayahnya ke singki untuk dibersihkan, disabunkan tangan, lapkan muka, dibersihkan baju dan seluar ayahnya dari remah makanan seterusnya dipimpin ke kereta yg parking di hadapan restoran. Setelah itu anak lelaki itu ke cashier utk jelaskan bayaran. 

Sebelum beredar, anak lelaki tersebut telah ditegur oleh seorang pakcik,

"Anak, tak ada barang yg tertinggal ke ?" Jawab anak lelaki tu , "ok semua pakcik, spec abah, ubat abah, handphone abah, towel kecil abah, tongkat abah, semua saya sudah bawak masuk kereta.. tak ada yg tinggal..."

Pakcik tu berkata lagi, " Ada, kau ada tinggalkan kesan di hati orang2 yg perhatikan kau. 

Pertama, kesan dihati orang2 yg sebaya dengan pakcik, adakah anak2 kami akan berbuat baik seperti yang kamu lakukan terhadap ayah kamu. 

Kedua, kamu telah tinggalkan kesan di hati anak2 muda yg sebaya kamu, mereka akan tanya diri sendiri, sanggupkah mereka buat dan melayan mak atau ayah yg sakit dan uzur sepertimana yg kamu lakukan ini.

Pakcik lihat, pekerja2 restoran mamak pun turut terharu, malah ada yg kesat airmata teringatkan mak dan ayah barangkali. Pakcik sangat bangga dgn kamu semoga Allah memberi Rahmat kpd kamu.."
 
Sahut anak lelaki tu, " Ye ke pakcik.. alhamdulillah, saya sayang abah saya... abah kena stroke... moga2 abah cepat sembuh.

Apa rasanya kalau ibu/bapa sendiri yg hantar mesej berikut?

Anakku...
Bila aku tua,
Andai aku jatuhkan cawan atau terlepas pinggan ditangan,
Aku berharap kamu tidak menjerit marah padaku,
Kerana tenaga orang tua sepertiku semakin tidak kuat dan kerana aku sakit.
Mataku semakin kabur. Kamu harus mengerti dan bersabar denganku.
Anakku...
Bila aku tua,
Andai tutur kata aku lambat dan aku tidak mampu mendengar apa yang kamu katakan,
Aku berharap kamu tidak menjerit pada aku,
"mak pekak ke?",
"mak bisu ke? "
"tak dengar ker??"..
Aku minta maaf anakku.
Aku semakin MENUA...

Anakku...
Bila aku tua,
Andai aku asyik bertanya perkara yang sama berulang-ulang,
Aku berharap kamu tetap sabar mendengar dan melayanku sebagaimana aku sabar menjawab pertanyaanmu semasa kecil,
Semua itu adalah sebahagian dari proses MENUA.
Kamu akan mengerti nanti bila kamu semakin tua.

Anakku...
Bila aku tua,
Andai aku berbau busuk, hamis dan kotor,
Aku berharap kamu tidak tutup hidung atau muntah didepan aku.
Dan tidak menjerit menyuruh aku mandi.
Badan aku lemah.
Aku tidak bermaya untuk lakukan sendiri.
Mandikanlah aku sepertimana aku memandikan kamu semasa kecil.

Anakku...
Bila aku tua,
sekiranya aku sakit, temanlah aku, aku ingin anakku berada bersamaku.

Anakku....
Bila aku tua dan waktu kematian aku sudah tiba, Aku berharap kamu akan memegang tanganku dan memberi kekuatan untuk aku menghadapi kematian.
Jangan cemas.
Jangan menangis.
Hadapi dengan redha.
Aku berjanji pada kamu.
Bila aku bertemu Allah.
Aku akan berbisik padaNya supaya sentiasa memberkati dan merahmati kamu kerana kamu sangat mencintai dan mentaatiku.
Terima kasih banyak2 kerana mencintai aku....
Terima kasih banyak2 kerana telah menjagaku...
Aku mencintai kamu lebih dari kamu mencintai dirimu sendiri..
 
Menjadi ikhtibar pd kita kalau masih ada ibubapa dn postlah posting diatas kpd group keluarga atau group peribadi keluarga sendiri sebab kite x nak kite atau anak2 kite sentiasa berdosa dgn ibubapa kite atau ibubapa mereka...
..........
RENUNG2 KAN LAH......
SESUNGGUHNYA KITALAH ANAK....DAN SAMPAI KETIKANYA NNTI KITALAH EMAK KITALAH AYAH PULA.....

Thursday, November 26, 2015

Solat..

Ada orang mengambil solat sebagai tanggungjawab, maka akan berjumpa dengan keletihan.

Ada orang mengambil solat sebagai tanda cinta dengan Allah, bila solat dengan cinta dan kasih sayang akan berjumpa kerehatan.

Friday, November 20, 2015

Ini yang anda baca dalam solat

Makna bacaan dalam solat

Takbiratul-Ihram / Takbir:
Allah Maha Besar.

Doa Iftitah:
Allah Maha Besar dan segala puji bagi Allah dengan banyaknya.
Maha suci Allah sepanjang pagi dan petang. Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit dan bumi, dengan suasana lurus dan berserah diri dan aku bukan dari golongan orang musyrik. Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku, matiku adalah untuk Allah Tuhan sekelian alam. Tidak ada sekutu bagiNya dan kepadaku diperintahkan untuk tidak menyekutukan bagiNya dan aku dari golongan orang Islam.

Al-Fatihah:
Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani. Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Yang maha pemurah lagi maha mengasihani. Yang menguasai hari pembalasan. Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkau kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau kurniakan nikmat kepada mereka, bukan jalan mereka yang Engkau murkai dan bukan jalan mereka yang sesat.

Bacaan ketika rukuk:
Maha Suci TuhanKu Yang Maha Besar dan dengan segala puji-pujiannya.

Bacaan ketika bangun dari rukuk:
Allah mendengar pujian orang yang memujinya.

Bacaan ketika iktidal:
Wahai Tuhan kami bagi Engkaulah segala pujian.

Bacaan ketika sujud:
Maha suci TuhanKu yang Maha Tinggi dan dengan segala puji-pujiannya.

Bacaan ketika duduk di antara dua sujud:
Ya Allah, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku, lindungilah daku, angkatlah darjatku, rezekikan daku, berilah aku petunjuk, selamatkanlah daku dan maafkanlah akan daku.

Bacaan ketika Tahiyat Awal:
Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad.

Bacaan ketika Tahiyat Akhir:
Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya. Sebagaimana Engkau selawatkan ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim. Berkatilah ke atas Muhammad dan atas keluarganya sebagaimana Engkau berkati ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim di dalam alam ini. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Agung.

Doa Qunut:
Ya Allah, berilah aku petunjuk sebagaimana orang-orang yang telah Engkau tunjuki. Sejahterakanlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau sejahterakan. Pimpinlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau pimpin. Berkatilah hendaknya untukku apa-pa yang telah Engkau berikan padaku. Jauhkanlah aku daripada segala kejahatan yang telah Engkau tetapkan. Sesungguhnya hanya Engkau sahajalah yang menetapkan, dan tidak sesiapapun yang berkuasa menetapkan sesuatu selain daripada Engkau. Sesungguhnya tidak terhina orang yang memperolehi pimpinanMu. Dan tidak mulia orang-orang yang Engkau musuhi. Telah memberi berkat Engkau, ya Tuhan kami dan maha tinggi Engkau. Hanya untuk Engkau sahajalah segala macam puji terhadap apa-apa yang telah Engkau tetapkan. Dan aku minta ampun dan bertaubat kepada Engkau. Dan Allah rahmatilah Muhammad, Nabi yang ummi dan sejahtera keatas keluarganya dan sahabat-sahabatnya. Salam Sejahtera ke atas kamu berserta rahmat Allah.

Semoga bermanafaat untuk kita semua.

Thursday, November 19, 2015

Anda

(Petikan dari facebook Raja Shamri)

Anda nak sangat dapat straight A UPSR ... anda yakin boleh dapat ... anda pelajar kegemaran cikgu kat sekolah ... semua macam yakin anda boleh dapat ... diri anda sendiripun macam yakin ... kat sekolah anda selalu jadi leader dan kebanggan guru dan kawan2 tapi bila result keluar ada satu subjek anda tak dapat A ... anda rasa sangat kecewa dan malu ...

Anda nak sangat masuk SBP tingkatan 1 ... anda tak berapa yakin boleh masuk sbb result anda tak sebagus kawan-kawan .. anda dengar best friend anda dapat MCKK, Tun Fatimah, SDAR Seremban, ... anda jadi makin tertekan ... mak anda guna cable fibre optik sedara mara mintak tolong adjust ... akhirnya anda dapat SM Sains Fariz Petra ... anda tak berapa nak ke sana sbb SBP tu dekat dgn rumh ... anda nak yg jauh dari rumah baru ada classs ... anda kecewa dan tertekan ...

Anda daftar masuk SBP ... anda betul2 bersemengat .. anda ada ramai kawan di sana ... tetapi tingkatan 3 PMR result anda tak bagus anda kena tendang keluar ... anda kecewa dan tertekan ...

Anda masuk sekolah harian biasa dgn rasa malu ... anda mula ada kawan baru anda jadi glamer sebab budak sekolah sains ... anda antara terpandai kat sekolah baru ... anda di lantik jadi pengawas ... anda tenggelam dalam glamer ... result SPM tak bagus ... anda rasa kecewa dan tertekan ...

Anda apply program diploma, matrik, asasi dsbg ... anda yakin result anda dah cukup untuk masuk IPT ... tapi bila result IPT keluar anda hanya dapat offer program diploma yang anda tak suka di IPT yang anda tak suka ... anda rasa kecewa dan tertekan ...

Anda tak mahu masuk form 6 kononnya tak glamer ... anda apply IPTS kursus yg anda suka ... anda pergi jugak program diploma tak bagus di IPTS yg tak berapa bagus ... mak bapak bayar yuran mahal semester 1 ... anda apply MARA scholarship semester 2... anda joli sakan dgn duit MARA dan duit mak bapak ... anda habis diploma dgn result taklah bagus sangat seperti yg anda harapkan ... anda kecewa dan tertekan ...

Anda apply sambung overseas ... anda tak sedar yg IPT overseas ni mereka berniaga buat duit ... anda bangga dapat beberapa offer dari IPT luar negara anda tak sabar nak sambung study kat luar negara ... belajar di tempat ada snow ... dikelilingi mat salleh ... tapi result IELTS anda sangat rendah dan anda kecewa dan tertekan ...

Anda akhirnya boleh pegi sambung study ke Australia ... anda rasa sangat seronok tapi adik anda mati kemalangan anda tak boleh balik sbb masa tu tgh exam ... ayah anda masuk wad dan mati tahun seterusnya juga anda tak boleh balik ... anda jadi amat kecewa dan tertekan ...

Anda balik ke malaysia dgn ijazah luar negara ... anda rasa bangga dapat gembirakan keluarga dan saudara mara ... anda yakin anda boleh dapat kerja dengan cepat dgn ijazah luar negara yg anda ada .. tapi anda lupa ... medic pun menganggur sekarang ni ... pilot bersepah yg menganggur ... bidang perguruan dari UPSI pun beribu yg masih menganggur ... anda pun end up life 3 tahun dah tak dapat kerja bagus ... anda kecewa dan tertekan ...

Anda dapatlaa kerja biasa-biasa dengan gaji yg tak seberapa ... anda selalu berusaha untuk dapat Pegawai Tadbir Diplomatik atau kerja dgn GLC yg besar2 ... anda curi2 pergi interview ... anda selalu ponteng kerja dan tipu bos ... tapi dah 3 tahun ... takde satu yg panggil anda interview pun ... anda rasa kecewa dan sangat tertekan ...

Anda guna cable fibre optic untuk adjust anda dapat masuk PTD ... sedara anda tu tolong adjust yg akhirnya anda dapat kerja sbgai pegawai kerajaan di putrajaya ... tapi satu ofis tak suka kat anda sbb sikap ada yg sombong dan bongkak ... anda takde kawan di pejabat ... tambah2 anda pulak di beri kementerian yg selalu kena buat kerja luar ... anda terlalu penat dan amat kecewa dan tertekan ...

Anda mula berkenalan dgn kawan blok sebelah ... dia nampak sangat hensem ... anda jatuh cinta tahap gaban .. anda plan nak kawin ... anda nak ianya jadi sangat meriah ... anda pinjam personal loan bank rakyat RM50,000 ... anda kawin penuh meriah .. tapi anda sangat kecewa dan tertekan dengan hutang bank yang jejaskan income bulanan anda ...

Anda mula pergnant selalu muntah2 ... suami pula kena tukar ke sabah ... jumpa jarang2 sekali touch and go laaa nampaknya ... anda lalui hidup pregnant sorang2 kat putrajaya ... tahu2 ... suami anda terkantoi dgn anda ada affair dgn budak iban yg canntikkkkkk perghhhh model  type cikgu sekolah kat sabah ... anda kecewa dan sangat tertekan ...

Anda lahirkan first baby tanpa suami disisi ... anda dalam proses perceraian ... anda lahirkan baby yg bermasalah pulak injap jantung tersumbat ... anda rasa sangat kecewa dan tertekan ...

Anda akhirnya bercerai dgn suami .... setiap bulan anda terpaksa ke IJN bawak anak pergi berubat ... anak anda bakal jalani pembedahan jantung bulan depan ... anda harunginya sorang2 dan anda rasa sangat kecewa dan tertekan ...

Anda kena fitnah mengurat suami orang kat pejabat ... jiran sebelah kat presint 8 putrajaya dimana rumah anda duduk tu pun tak suka kat anda ... bila jadi janda mcm2 fitnah keluar ... anda rasa sangat kecewa dan tertekan ...

Anda stresss dan tertekan ... anda duduk atas sejadah dan mula berfikir ... mula menangis ... anda take duit ... ayah dah takde ... adik pun dah takde ... mak dah makin tua ... anakpun sakit ... suamipun dah bercerai ...

Bukan soal UPSR straight A
bukan soal masuk SBP yg top
Bukan soal PMR straight A
Bukan soal form 4 kelas sains
Bukan soal SPM cemerlang
Bukan soal masuk IPTA yang top
Bukan soal diploma yang bagus
Bukan soal pergi overseas
Bukan soal ada snow ke tak
Bukan soal kawan mat saleh ramai ke tak
Bukan soal kerja kerajaan ke swasta
Bukan soal gaji berapa besar ke kecik
Bukan soal kawin meriah ke tak
Bukan soal kerja putrajaya ke kerja kat kampung
Bukan soal jadi pegawai PTD ke or kerja kilang
Bukan soal kerja company besar ke kecik
Bukan soal anak sihat ke sakit
Bukan soal pregnan ke tak pregnan
Bukan soal suami kena tukar ke tak
Bukan soal itu atau ini ...

Soalnya kita :-

1. sentiasa tak bersyukur dengan apa yang kita ada

2. Sentiasa lupa bahawa keberkatan adalah segala-galanya bukan pencapaian ...

3. Sentiasa mintak sesuatu melampau2 sampai kita terlupa dalam perkara yg kita mintak tu ada bersamanya pelbagai benda yg kita tak suka

4. sentiasa sombong dan angkuh dengan Allah dan dengan sesama makhluk

5. sentiasa kejar dunia melampau2

6. sentiasa kejar glamer dan puji makhluk bukan puji Allah

7. sentiasa lupa pada Allah ...

Dan Allah berikan kita segala kekecewaan agar kita berfikir bahawa gembirakanlah Allah nescaya Allh akan gembirakan kita ... kita sibuk dengan dunia sehingga kita lupa untuk bangun tahjud, lupa utk bersedekah, lupa untuk dhuha, puasa sunat isnin khamis, lupa untuk merendah diri, lupa bahawasanya tiada satupun hak kita di dunia ni ... semuanya Allah yg punya ...

Pesanan abangraja :-

Jangan terlalu mengejar dan meminta dan excited terhadap sesuatu ... sesunggunya seringkali ada banyak bala yg kita tak jangka ada bersama sesuatu yg kita kejar itu ...

Kejarlah redha Allah dlm hidup
Sesungguhnya disitulah kegembiraan yang sebenar ...

Wallahu'alam ...

Raja Shamri bin Raja Husin
Hotel UiTM Dungun
Terengganu.

Sharing is caring ...

Wednesday, November 18, 2015

Dark Vader


Ku sangka aur di pinggir tebing
kiranya tebu di pinggir bibir
ku sangka jujur pancaran batin
rupanya palsu penghias zahir
Kukira hati jiwa nurani
suci seindah wajah terbayang
ku kira puji seikhlas budi
ku lupa lidah tidak bertulang
Di manis gula semut binasa
kail berduri bersalut umpan
di manis kata insan terlena
kerana budi hamba terkorban
Inikah dia lakonan hidup
di pentas dunia insan berpura
tipu dan daya pencapai maksud
budi dan harta merangkum noda

Monday, November 16, 2015

Orang yang berilmu

Baca kata2 orang yg berilmu ini:
Ini menakjubkan, Randy Paunch 47 tahun, seorang pensyarah sains komputer dari Mellon Universiti. Dia meninggal disebabkan oleh kanser pankreas pada 2008, tetapi dia menulis buku "The last lecture" (syarahan terakhir) pada 2007. Suatu legasi yang dia tinggalkan.
Dalam suratnya kepada isteri dan anak-anaknya, Dylan, Logan, dan Chloe, dia menulis satu panduan yang sangat baik, "panduan untuk hidup yang lebih baik" untuk isteri dan anak-anaknya.
Semoga anda diberkati dengan aspirasinya.
BAGAIMANA UNTUK MEMPERBAIKI HIDUP ANDA
Personaliti:
1. Jangan bandingkan hidup anda dengan orang lain. Anda mungkin tidak tahu bagaimana perjalanan hidup mereka.
2. Jangan punya pemikiran negatif terhadap benda yang kamu tidak boleh kawal. Sebaliknya, tumpukan tenaga anda terhadap benda yang positif yang anda punya pada masa ini.
3. Jangan terlebih buat apa yang anda mampu. Cukuplah setakat yang anda mampu.
4. Jangan terlalu serius terhadap diri anda; tiada siapa yang berbuat demikian.
5. Jangan bazirkan tenaga anda terhadap gossip
6. Berfikir lebih jauh bila anda masih terjaga.
7. Iri hati adalah sia-sia. Kamu sudah punya semua yang kamu perlukan.
8. Lupakan yang sudah lalu. Jangan ungkit kesilapan pasangan anda di masa lampau. Ianya akan menghancurkan kegembiraan anda di masa kini.
9. Hidup ini terlalu singkat untuk membenci sesiapa. Hindarkan daripada membenci sesiapa.
10. Berdamailah dengan masa lalu kamu supaya ia tidak akan merosakkan masa sekarang kamu.
11. Tiada siapa yang mengawal kegembiraan kamu selain dari kamu sendiri.
12. Ketahuilah bahawa hidup ini ialah seperti sekolah dan kamu di sini untuk belajar. Masalah ialah salah satu dari kurikulum yang akan muncul dan pergi seperti kelas algebra, tetapi pengajarannya akan kamu pegang seumur hidup kamu
13. Senyum dan tertawa selalu
14. Kamu tidak perlu menang setiap pertengkaran. Setuju untuk tidak setuju.
Komuniti:
15. Hubungi keluarga kamu selalu
16. Beri sesuatu yang baik untuk orang lain setiap hari
17. Maafkan orang lain
18. Luangkan masa untuk orang yang berumur 70 tahun ke atas dan 6 tahun ke bawah
19. Pandangan orang lain terhadap kamu bukan urusan kamu
21. Pekerjaan kamu tidak akan menjaga kamu bila kamu sakit tetapi keluarga kamu akan menjaga kamu. Selalu berhubung.
Kehidupan:
22. Dahulukan TUHAN dalam segala yang kamu fikir, katakan dan buat.
23. TUHAN itu penyembuhan
24. Buat perkara yang betul
25. Bagaimana baik atau buruk pun situasi sekarang, ia akan berubah
26. Bagaimanapun yang kamu rasa, bangun, salin pakaian dan pergi
27. Yang terbaik akan datang kemudian
28. Buang apa yang tidak berguna, cantik atau menggembirakan
29. Bila kamu terjaga di waktu pagi, bersyukur kepada TUHAN
30. Kalau kamu kenal TUHAN kamu akan gembira selalu. Jadi, bergembiralah selalu.
Apabila kamu mengamalkan kesemua di atas, kongsikanlah pengetahuan ini dengan orang yang kamu sayangi, orang di sekolah kamu, orang yang kamu selalu bermain bersama, orang yang kamu kerja bersama, dan orang yang tinggal bersama kamu.
Bukan sahaja ianya akan memperbaiki hidup anda, tetapi juga orang disekeliling anda.
Ingatlah,
BENDA YANG BAIK ADALAH UNTUK KITA SEMUA KONGSIKAN!

Friday, November 13, 2015

Rahsia Quran

Rahsia Al Quran. Petikan daripada maklumat sahabat di FB.

S : Berapa jumlah Surah dlm al-Quran?
J : 114 Surah
S : Berapa jumlah Juz dlm al-Quran?
J : 30 Juz
S : Berapa jumlah Hizb dlm al-Quran?
J : 60 Hizb
S : Berapa jumlah Ayat dlm al-Quran?
J : 6236 Ayat
S : Berapa jumlah Kata dlm al-Quran?, dan Berapa Jumlah Hurufnya?
J : 77437 Kata, atau 77439 Kata dan 320670 Huruf
S : Siapa Malaikat yang disebut dlm al-Quran?,
J : Jibril, Mikail, Malik, Malakulmaut, Harut, Marut, Al-Hafazoh, Al-Kiromulkatibun HamalatulArsy, dll.
S : Berapa Jumlah Sajdah (ayat Sujud) dlm al-Quran?
J : 14 Sajdah
S : Berapa Jumlah para Nabi yg disebut dlm Al-Quran?
J : 25 Nabi
S : Berapa Jumlah Surah Madaniyah dlm al-Quran?, sebutkan.
J : 28 Surah, al-Baqoroh, al-Imron, al-Nisa" al-Maidah, al-Anfal, al-Tawbah, al-Ra'd, al-Haj, al-Nur, al-Ahzab, Muhammad, al-Fath, al-Hujurat, al-Rahman, al-Hadid, al-Mujadilah, al-Hasyr, al-Mumtahanah, al-Shaf, al-Jum'ah, al-Munafiqun, al-Taghabun, al-Thalaq, al-Tahrim, al-Insan, al-Bayinah, al-Zalzalah, al-Nashr.
S : Berapa Jumlah Surah Makiyah dlm al-Quran? sebutkan.
J : 86 Surat, selain surah tersebut di atas.
S : Berapa Jumlah Surah yg dimulai dgn huruf dlm al-Quran?
J : 29 Surah.
S : Apakah yg dimaksud dgn Surah Makiyyah?, sebutkan 10 saja.
J : Surah Makiyyah adalah Surah yg diturunkan di Makkah sebelum Hijrah, seperti: al-An'am, al-Araf, al-Shaffat, al-Isra', al-Naml, al-Waqi'ah, al-Haqqah, al-Jin, al-Muzammil, al-Falaq.
S : Apakah yg dimaksud dgn Surah Madaniyyah? sebutkan lima saja?
J : Surah Madaniyah adalah Surah yg diturunkan di Madinah setelah Hijrah, seperti: al-Baqarah, al-Imran, al-Anfal, al-Tawbah, al-Haj.
S : Siapakah nama para Nabi yg disebut dlm Al-Quran?
J : Adam, Nuh, Ibrahim, Isma'il, Ishaq, Ya'qub, Musa, Isa, Ayub, Yunus, Harun, Dawud, Sulaiman, Yusuf, Zakaria, Yahya, Ilyas, Alyasa', Luth, Hud, Saleh, ZulKifli, Syuaib, Idris, Muhammad Saw.
S : Siapakah satu-satunya nama wanita yg disebut namanya dlm al-Quran?
J : Maryam binti Imran.
S : Siapakah satu-satunya nama Sahabat yg disebut namanya dlm al-Quran?
J : Zaid bin Haritsah. Rujuk dlm surah Al Ahzab ayat 37.
S : Apakah nama Surah yg tanpa Basmalah?
J : Surah at-Tawbah.
S : Apakah nama Surah yg memiliki dua Basmalah?
J : Surah al-Naml.
S : Apakah nama Surah yg bernilai seperempat al-Quran?
J : Surah al-Kafirun.
S : Apakah nama Surah yg bernilai sepertiga al-Quran?
J : Surah al-Ikhlas
S : Apakah nama Surah yg menyelamatkan dari siksa Qubur?
J : Surah al-Mulk
S : Apakah nama Surah yg apabila dibaca pada hari Jum'at akan menerangi sepanjang pekan?
J : Surah al-Khafi
S : Apakah ayat yg paling Agung dan dlm Surah apa?
J : Ayat Kursi, dlm Surah al-Baqarah ayat No.255
S : Apakah nama Surah yg paling Agung dan berapa jumlah ayatnya?
J : Surah al-Fatihah, tujuh ayat.
S : Apakah ayat yg paling bijak dan dlm surah apa?
J : Firman Allah Swt :" Barang siapa yg melakukan kebaikan sebesar biji sawi ia akan lihat, Barang siapa melakukan kejahatan sebesar biji sawi ia akan lihat.. (Surah al-Zalzalah ayat 7-8)
S : Apakah nama Surah yg ada dua sajdahnya?
J : Surah al-Haj ayat 18 dan ayat 77.
S : Pada Kata apakah pertengahan al-Quran itu di Surah apa? ayat no Berapa?
J : وليتلطف Surah al-Kahfi ayat No. 19.
S : Ayat apakah bila dibaca setiap habis Sholat Fardhu dpt mengantarkannya masuk ke dalam surga?
J : Ayat Kursi.
S : Ayat apakah yg diulang-ulang sbyk 31 kali dlm satu Surah dan di Surah apa?
J : Ayat فبأي آلاء ربكما تكذبانِ ) pada Surah al-Rahman.
S : Ayat apakah yg diulang-ulang sbyk 10 kali dlm satu Surah dan di surah apa? Apakah ayat ini ada juga disebut dlm surah lainnya? Di Surah apa?
J : Ayat (ويل يومئذ للمكذبين) pada Surah al-Mursalat, juga ada dlm Surah al-Muthaffifiin ayat No. 10.
S : Apakah Ayat terpanjang dlm al-Quran? pada Surah apa? Ayat berapa?
J : Ayat No 282 Surah al-Baqarah...

Silakan "Share" agar ilmu ini bermanfaat.

Sunday, October 18, 2015

Roadblock dan kehidupan

Seorang polis trafik telah bersara dan menjadi Imam . .
Dalam khutbahnya yang pertama , beliau naik ke mimbar dan berkata :

'' Wahai manusia ! Perbaharuilah lesen Taubat ,
Pakai lah tali pinggang Takwa ,

Perlahankanlah kelajuan Maksiat ,

Pastikanlah kawasan liputan Niat ,

Bersihkanlah jentera Dalaman ,

Patuhilah isyarat² Al-Quran ,
Memandulah di Jalan Allah ,
Kerana sesungguhnya di hadapan kalian ada Roadblock .

Hindarkanlah daripada mendapat saman yang senilai Neraka "

Tuesday, September 1, 2015

Bata Sapu

  1. Hanya untuk mereka yang faham sahaja dan berada dalam rangka cerita.
  2. Tidak ramai sangat yang tahu hal sebenarnya penceritaan yang dibawa biarpun ianya adalah berkisar kepada cerita benar.
  3. Ada beberapa perkara yang kita jangan merasakan bahawa ianya terjadi kerana rancangan kita.
  4. Ada beberapa asbab terjadinya sesuatu itu bukan kerana doa kita yang dimakbulkan tetapi mungkin ianya adalah doa ibu  dan ayah kita yang tidak putus-putus berdoa kepada kita.
  5. Kekurangan kita sebagai anak-anak adalah kita yang selalu terputus untuk mendoakan ayan dan ibu kita tak kiralah samada mereka masih hidup atau mati. Kita hanya terbiasa untuk berdoa seusai solat tetapi doa itu adalah sepanjang masa, itulah datangnya cakap itu juga suatu doa.
  6. Berapa banyak masa yang terluang yang kita ambil untuk imbas kembali bagaimana ibu dan ayah bersusah payah membesarkan kita?
  7. Nah sekarang tugasan mereka itu kita pula yang ambil untuk membesarkan anak-anak kita, sabarkah kita sebagaimana kesabaran mereka berdua dahulu?
  8. Dalam bersahabat, ada masanya kita begitu sukar menjumpai sahabat yang benar-benar rapat dengan kita. Persahabatan itu akan berubah apabila masing-masing bertanggungjawab untuk mengemudi keluarga sendiri. Dengan masa dan tenaga yang semakin kurang terluang, ia perlu dipilih dengan sebaik mungkin samada untuk dilangsai bersama keluarga atau sedikit akan terluang untuk sahabat yang dahulunya bersama.
  9. Jika kita lebih berjaya daripada orang lain, maka keutamaan untuk menolong adalah memberikan pertolongan dikalangan anak beranak, adik beradik, ahli keluarga dan turutan seterusnya sahabat taulan, rakan kenalan dan orang-orang lain yang difikirkan perlu dibantu.
  10. Nampaknya menjadi kewajipan untuk kita membantu sahabat setelah kita bantu semua ahli keluarga kita. Tetapi berapa ramai yang mengkotakan janjinya untuk membantu sahabat dikala disemai janji itu dahulu apabila dalam bersahabat itu masing-masing sama-sama bersusah? Mana pergi janji-janji itu duhai 'sahabat'?
  11. Mengapa mungkin sedikit salah sahabat dibawa menjadi besar sehingga sanggup melupai janji kita?
  12. Rasailah, dalam setiap janji itu akan ada sedikit harapan.
  13. Moralnya kita perlu  berdoa dan berdoa. Dan saya berdoa agar Allah pelihara hati saya untuk terus istiqamah membantu sahabat-sahabat saya jika saya mampu untuk melakukannya.
  14. Saya sayang semua sahabat saya.

Saturday, August 15, 2015

Oh Tahahairku

  1. Alhamdulillah kita masih aman, harga yang ada di negara kita yang paling rendah....blah, blah. Itu kenyataan pemimpin negara kita lewat masa ini.
  2. Tidakkah anda bersyukur? Kenapa tidak berterima kasih? Dan sebagainya. Itu kenyataan tidak puas hati setelah rakyat terbanyak tidak dapat berpuas hati dengan kepimpinan pemimpin-pemimpin sekarang. Lihatlah siapa yang empunya kereta bernombor PAS 1616?
  3. Sungguh sedih kerana apa yang kita hilang sekarang ini bukan kerana ianya dicuri, diceroboh atau dipaksa memberinya tetapi pemimpin-pemimpin kita telah memberikan dengan dengan sesuci hati atas semangat perkongsian dan kebersamaan katanya. Dua-dua pihak mempunyai kad ditangan mereka. Juga katanya.
  4. Tidak kira di pihak pemerintah atau di pihak pembangkang, kita tidak punyai pemimpin jitu yang begitu berani mempertahankan hak kita.
  5. Kononnya hati kita terkesan atas bait-bait lagu anak kecil bermain api tetapi sebenarnya pada mulanya kenapa air iti dipercik lalu dihidupkan sehingga menjadi besar baru kita perasan bahawa setelah besar api itu akan meranapkan segalanya.
  6. Ada orang tua yang berkata; Api bila kecil jadi kawan tapi sudah besar jadi lawan. Orang yang suka berasap pula akan berkawan dengan jin kerana asap itu makanan jin. Tetapi bagaimana asap daripada wap air?
  7. Zaman sekarang untuk semua urusan mesti memerlukan modal. Berniaga, belajar, berkonsultansi dan berpolitik jugak digarapkan sebagai suatu cabang perniagaan untuk membina empayar kekayaan. Lalu, apabila dianggap politik itu sebagai berniaga, maksudnya perlu membuat sedikit pelaburan dahulu untuk keuntungan di masa hadapan. Janji itu adakah dikira sebagai pelaburan? Maka apabila situasi kotor ini berlaku, dan politik seluruhnya nampak kotor.
  8. Yang sedihnya dana politik itu akhirnya hanya menjadi tabung kekayaan peribadi di mana sedikitnya sahaja yang disalurkan untuk tujuan politik itu atau langsung tidak disalurkan terus. Akan tetapi yang lebih banyaknya dimasukkan dalam akaun peribadi yang akar umbi tidak akan ketahui urus niaga keluar masuk dana tersebut.
  9. Apa ini semua, sebenarnya?

Monday, June 8, 2015

Tribute Buat Pak Ngah

Hampir empat puluh tahun lampau,
Keringat berdirinya satu tubuh gagah,
Melintasi Laut China Selatan,
Membawa harapan setinggi puncak Kinabalu,
Meninggalkan hidup yang penuh kasih sayang,
Antara si ibu dan lima anaknya.

Usai perginya seorang suami dan bapa,
Si ibu membela keluarga dengan kudrat dan air mata,
Oh tabahnya keluarga ini,
Seawal fajar peluh mulai menyimbah,
Mengikhtiari rezeki-rezeki Ilahi,
Yang pasti berjumpa bagi yang usaha mencari.

Begitu tabah hati insan istimewa ini,
Tidak membawa duit melimpah,
Sekadar untuk membina hidup,
Ikhsan dari taulan sekampung,
Terkadang dia juga bisa menangis,
Kasih ibu dan adik beradiknya didomba.

Hari demi hari,
Bulan berganti bulan,
Saban tahun kertas kalendar bertukar,
Insan hebat ini terus berusaha,
Untuk mengubah nasib keluarga,
Sesekali pulang ke desa menjenguk ibu tercinta.

Dalam musafir itu,
Insan hebat membina hidup,
Dikurnia isteri tercinta dan putera-puteri soleh dan solehah pewaris keluarga.

Hidup ini seperti air laut,
Ada air pasang air surut,
Insan hebat ini diuji Ilahi,
Benarlah janji-janjiNya,
Ada sakit menaikkan darjat pahala,
Dipanggil Ilahi pada Jumaat yang mulia,
Meninggalkan kami semua yang tercinta,
Kami redha pemergiamu atas rahmat dan kasih Sang Pencipta.

Saat ini Pak Ngahku Allahyarham Yassin Bin Busu,
Anakandamu ini mengingati susuk tubuhmu,
Anakanda ini merindui hela tawamu,
Anakanda ini sungguh rasa terbudi,
Semoga ayahanda Yassin dirahmati
Syurga itu menantimu Pak Ngahku.
Salam penuh kasih sayang
Dan ku runtun Al Fatihah dari kejauhan ini.
Untuk Pak Ngahku...kasihku padamu kekal abadi.

Saturday, June 6, 2015

Cerita Tentang Kasihnya Seorang Adik

  1. Lama sungguh tidak bercerita dalam blog ini kerana leka kononnya sibuk yang sebenarnya tidaklah sibuk sangat pun.
  2. Dalam sibuk itu, dapat berjumpa dengan seorang sahabat yang berkongsi cerita akan ajaibnya usaha merawati kakaknya yang tersayang bertarung nyawa melawan penyakit kanser tahap 4.
  3. Selepas mencuba dengan berbagai cara kaedah perubatan hospital yang berteraskan sains ciptaan manusia, hasilnya kurang berjaya dan diminta kakak yang sedang sakit itu dibawa pulang ke rumah untuk seperti merelakan detik dan  ketika dipanggil Sang Pencipta.
  4. Si adik memikirkan bahawa usaha perlu diteruskan kerana ajal maut ini hanya Allah yang menentukan. Ini rahsia Allah supaya kita sentiasa siap siaga tanpa kira usia dan ketika untuk dijemputnya. 
  5. Kasih si adik sungguh murni. Seisi keluarga dikerahkan untuk bersengkang mata tanpa kira penat lelah untuk terus menjaga kakaknya yang tercinta.
  6. Si adik kembali kepada fitrah sebenarnya. Rawatan kepada kakak diberikan dengan menggunakan ayat-ayat penawar dari Al Quran. Makanan sunnah disuapkan kepada si kakak seperti meminum air zamzam dan memakan kurma. 
  7. Doa, solat sunat dan zikir mengingati Allah adalah jamuan rohani yang menjadi satu kemestian.
  8. Saban hari usaha murni menggunakan agama sebagai solusinya dikerahkan. Seisi keluarga berusaha keras dengan penuh istiqamah untuk menjaga kakak tercinta sehingga pengajian tahfiz anak ditangguh sementara,  agar sama-sama mengambil giliran menyengkang mata menemani kakaknya. Jangan dikira berapa banyak air mata yang bercucuran mengadu kepada Ya Rabbul Izzati agar kesembuhan dan kesejahteraan dikurnikan kepada kakak tercinta.
  9. Alhamdulillah Allah itu Maha Mendengar dan Maha Mengasihani. Kesihatan kakak kembali seperti sediakala dan gembira sungguh si adik mensyukuri qudrat Ilahi. Syabas sahabatku Tuan Haji Roslan, semoga Allah merahmati anda sekeluarga. Juga terima kasih berkongsi cerita. Yang baik perlu dibuat teladan dan ilmu itu datang dalam berbagai cara

Friday, February 6, 2015

7 Perkara Yang Dapat Membawa Kepada Kemuliaan

  1. Baca bismillah setiap kali memulakan sesuatu.

  2. Mengucapkan alhamdulillah setiap kali selesai melakukan sesuatu.

  3. Beristighfar ke atas sesuatu yang tidak baik.

  4. Lafazkan insya allah apabila berjanji.

  5. Membaca la hawla wa la quwwata illa billah apabila mendapat sesuatu yang tidak diingini.

  6. Ucapkan innalillah ketika mendengar musibah.

  7. Lafazkanlah syahadah pada waktu siang dan malam.


Tuesday, January 20, 2015

Tergelincir

Musafir hampir sampai destinasinya
Biarpun masih jauh nak dituju
Yang fana ini pasti menuju abadi
Akan tapi kaki ini sudah longlai
Hati sudah lesu
Langkah mulai sesak
Seakan roda sudah gelincir

Mahu tunggu apa lagi wahai jiwa
Jangan dikuburkan jasad tanpa iman yang jitu
Budi tetap dikenangi
Dalam marah ada sayang
Antara cemburu masih kasih bertaut sembunyi

Adakah tewas satu juang
Kubu mulai runtuh
Musuh sudh jauh mara
Seterang langit  bertukar mendung menggelap
Sinar mentari mulai malu untuk benderang
Bayangan sudah hampir hilang









Wednesday, January 14, 2015

Tabahkan hati kuatkan semangat

Wahai anakku, saat ini hati ini kami sekeluarga penuh berduka. Kami rasa anakanda pun begitu juga. Hampir 12 tahun semua nampak di depan mata, bangun pagi sentiasa berada disisi. Teman minum dan makan, rakan untuk berborak-borak tentang apa sahaja. Kurang seorang penyokong tegar Arsenal. Anakanda rupanya memang agak sukar juga berpisah dengan perkara yang kita sayang. Ini bukan soal manjakan diri tapi ini adalah nukilan dari rohani.

Wahai anakku, ayah bermohon semoga keputusan ini adalah tepat untuk mendapatkan anakanda latihan dan persediaan untuk hidup berdikari. Untukmu merasakan bahawa dalam kehidupan memerlukan pengorbanan. Kita perlu melepaskan sedikit keselesaan untuk menghadapi hidup yang lebih cekal. Kami fahami bahawa umur 13 tahun adalah umur masih lagi untuk bermanja hati. 

Wahai anakku, jangan sekali tersemat dihatimu bahawa kami sudah tidak lagi menyayangimu. Bukan kami sengaja membuatkan kamu merasai seperti sudah tidak mahu kamu tingggal bersama-sama kami. Perkara ini membuatkan kami fahami bahawa dalam buah fikir dan hatimu itu ada talian kasih sayang yang amat tinggi kepada kami semua.

Wahai anakku, pasti suatu hari nanti kau akan mengerti. Kami akan tabahkan hati dan anakanda pula kuatlah semangat. Abang Ammar anak yang baik dan kuat.

Monday, January 12, 2015

Penilaian Manusia

Alhamdulillah. Masih dipinjamkan nyawa oleh tuan punya dunia dan akhirat ini. Banyak yang telah berlaku membuat sejenak berfikir bahawa jahatnya duniawi ini menipu supaya kita tidak bersedia untuk ke akhirat. Kosong, kosong dan banyak kosong. Iftitah dan masih lagi akujanji yang palsu. Masih seperti tahun- tahun lampau.

Tidak mungkin masa boleh diundur untuk mengubah beberapa kesilapan percaturan kerana salah satu ciri hidup adalah membuat kesilapan. Ambillah iktibar dari kesilapan itu supaya tidak ianya akan berulang.

Mata hati dan mata kepala biasa memandang dari sudut yang berbeza. Cantik di mata belum tentu cantik di hati. Baik dimata mungkin buruk dihati. Cukup dan puas tidak terbatas kerana nafsu akan berkata mana mungkin bersederhana itu sempurna.

Penilaian manusia nampak celanya kerana sudut dilihat tidak sekata. Redhalah kerana isebahagian dari qada dan qadar Ilahi.

Wednesday, January 7, 2015

Berhentilah merokok sahabatku

  1. Salam penuh kasih sayang buat sahabat semua. Anda merokok. Saya jua pernah merokok. 
  2. Suatu ketika dahulu memang rasa sungguh payah untuk berhenti merokok ini. Keliru atau dikelirukan.
  3. Pada masa itu rokok katanya menjadi sumber inspirasi dan teman yang paling sejati. 
  4. Rokok juga menjadi penyaman udara ketika berpagian di dalam tandas. 
  5. Anda seorang perokok. Mitos pertama, katanya anda akan mudah mendapatkan teman dan taulan. 
  6. Mitos kedua, bagi sang pujangga; rokok sentiasa terketip dibibir menghiasi kuntum senyum yang cuba menyembunyikan sebuah duka. Hembusan asap-asap rokok itu seolah-olah enzim yang dapat membantu meredakan segala permasalahan yang ada.
  7. Mitos ketiga; ramai mula merokok bagi membuktikan bahawa jikalau hendak menjadi lelaki dewasa anda perlu merokok. Cercanya hanya budak 'nerd' sahaja yang tidak merokok. 
  8. Mitos keempat; jika mahu menjadi golongan keras dan dipandang hebat anda perlu merokok.
  9. Saya pohon sahabat yang tercinta imbau kembali, sudah berapa lamakah anda mulai merokok? Jangan ditanya tentang duitnya kerana si perokok akan bertanya kembali berapa pulak banyak simpanan engkau wahai orang yang tidak merokok?
  10. Wahai sahabatku sekelian, kita bisa punyai wang yang cukup untuk membeli baju, makan, percutian, riadah, golf, kereta cantik dan rumah besar. Kita syukur Tuhan beri semua nikmat itu seolah Tuhan makbul dan perkenankan doa-doa yang kita panjatkan.
  11. Sebenanya kita agak lupa tentang nikmat kesihatan yang tiada nilai wang ringgitnya. Ingatlah rokok itu punya penyakit. Marilah ambil kesempatan ini untuk berhenti membeli dan menghisap rokok. 
  12. Semoga kita semua akan menjadi ahli-ahli syurga. Insha Allah.

Monday, January 5, 2015

Cuci Jantung

  1. Sejak kebelakangan ini dada rasa sungguh berat. Macam ada sesuatu yang terbakar.
  2. Minggu lepas ada rasa berdenyut-denyut. Pergi buat bekam di kampung.Ikhitiar untuk mengurangkan rasa sakit di dada.
  3. Masya Allah. Dalam 20 point bekam tu, ada beberapa tempat yang sungguh pekat darah yang dikeluarkan. Macam cincau.
  4. Tempat-tempat yang parah adalah di sekitar jantung. Banyak, pekat dan hitam bekuan-bekuan darah yang disedut keluar.
  5. Selepas bekam; keluar sahaja mata rasa macam lebih terang, psikologi atau memang kesan bekam tersebut...hanya Tuhan yang tahu.
  6. Balik dari kampung membuat keputusan untuk membeli pil Danshen Plus.
  7. Baca testimonial pil tersebut dapat mengubati orang yang ada masalah jantung tersumbat. Rami yang sudah pulih daripada serangan sakit jantung selepas mengambil ubat tersebut.
  8. Pasa suatu malam berjumpa dengan Pengurus Jualan Danshen; Mr. Sam dihadapan rumah. Rupanya tidak jauh rumahku dengan HQ Danshen ini.
  9. Beliau memberitahu dan mengajar cara-cara makan oil tersebut iaitu 2 biji pagi sebelum sarapan dan 1 biji sebelum pukul 7. Tetapi ianya bukan pil atau kapsul. Ianya seperti biji-biji pil check tak aun....kena kelaurkan daripada kapsul dan diletakkan dibawah bibir. Macam guna GTN. Selang beberapa saat herba-herba tersebut akan larut.Dikatakan kaedah ini lebih mujarab berbanding makan macam pil biasa.
  10. Awalnya payah juga nak ambil herba ini.Agak pahit jugak. Betullah untuk menjadi ubat perlu pahit. Yang pahit itulah ubatnya.
  11. Ada terasa kesan-kesan yang sebelum ini tidak pernah dirasai selepas memakan ubat ini. 
  12. Teruskan makan dan minum air banyak-banyak. Mencegah lebih baik daripada merawat.

Friday, January 2, 2015

Selamat Datang 2015

  1. Alhamdulillah 2015 tiba dan masih lagi dipinjamkan usia untuk memasuki fasa baharu hidup.
  2. Fasa dimana anak akan mulai bersekolah menengah berasrama. Sejujurnya memang nurani ayah itu terlalu menyayangi anaknya dan tidak ingin memisahkan anak daripada keluarga.
  3. Tetapi untuk meremajakan anak dalam suasana kurang bergantung kepada orang lain, keputusan untuk menghantarnya ke sekolah asrama adalah satu pilihan yang betul.
  4. Untuk anakku; fahamilah bahawa ayah dan ibu menghantarmu ke asrama bukan kerana kami inging melepaskan tanggungjawab kami. Kami lebih seronok jika abang sentiasa bersama-sama kami sepnajang masa. Tetapi kerana sudah sampai masanya abang belajar untuk tidak terlalu bergantung kepada orang lain.
  5. Kami mahu abang mengambil tanggungjawab yang lebih sedikit; hidup berdikari sendiri. Abang nampak susah kerana nanti abang agak khuatir kerana tidak lagi dapat menikmati apa sahaja makanan yang abang inginkan seperti sekarang. Abang nampak risau kerana masa-masa terluang untuk bermain dan menonton televisyen bukan lagi ikut sesuka hati dan masa.
  6. Wahai abang! Kehidupan baru abang nanti akan sedikit berbeza. Sebahagian masa akan bersama-sama dengan rakan-rakan tanpa ayah dan ibu disisi. Tidur bangun dan aktiviti-aktiviti hidup akan lebih tersusun dengan jadualnya.
  7. Makan mengikut masa dan tersukat tidak boleh tambah seperti sedapnya nafsu selera.
  8. Kami percaya abang akan mampu melaluinya...Insya Allah.