Thursday, December 23, 2010

Tip Sihat Mengikut Sunnah 2 - Elakkan Marah

Bagi mengelakkan risiko penyakit darah tinggi, stroke (angin ahmar), murung, saraf, jantung dan vertigo seseorang itu mestilah mengelak atau mengurangkan perasaan marah; lebih-lebih lagi panas baran. Marah adalah isyarat yang membawa tanda seseorang itu berada dalam keadaan kedukaan dan keangkuhan.

Apabila seseorang itu marah; dia akan bertindak-balas dengan memberikan perubahan kepada wajah, menggeletarkan tangan dan menaikkan tahap . Apabila ini berlaku ianya akan memberikan bebanan yang lebih kepada otak sehingga meninggikan kadar aliran dalam pembuluh darah seterusnya jantung akan berdenyup dengan lebih kencang.

Oleh itu apbila seseorang itu berada dalam keadaan marah sentiasalah mengingati Allah. Rasulullah SAW pernah bersabda; "Apabila salah seorang kamu marah dalam keadaan berdiri, maka duduklah. Jika telah hilang marah itu cukuplah dengan duduk sahaja dan apabila masih lagi marah hendaklah dia berbaring."

Jagalah emosi kita supaya marah dapat dielakkan kerana marah/panas baran adalah salah satu senjata syaitan yang berada dalam diri seseorang. Marah adalah warisan sifat iblis sejak ia menentang penciptaaan Adam a.s. Marah itu terus menerus menjadi cara hidup syaitan dan bala tenteranya.


1 comment:

dzimba said...

salam dan terima kasih kerana melayari blog PANTAU. Blog saudara menarik dan bermaklumat

terima kasih