Wednesday, December 22, 2010

40 Hadis Peristiwa Akhir Zaman - Hadis 10

Hadis10 - Bahaya Kemewahan

Diriwayatkan oleh Tirmizi :- 

Diriwayatkan daripada ali bin Abi Thalid r.a.; "Bahawasanya kami sedang duduk bersama Rasulullah SAW didalam masjid. Tiba-tiba datang Mus'ab bin Umair r.a. dan tiada diatas badannya kecuali hanya sehelai selandang yang bertampung dengan kulit. Tatkala Rasulullah SAW melihat kepadanya Baginda menangis dan menitiskan airmata kerana mengenangkan kemewahan Mus'ab ketika berada di Mekah dahulu (kerana sangat dimanjakan oleh ibunya) dan kerana memandang nasib Mus'ab sekarang (ketika berada di Madinah sebagai seorang Muhajirin yang terpaksa meninggalkan segla harta benda dan kekayaan di Mekah).

Kemudian Nabi Muhammad SAW bersabda, "Bagaimanakah keadaan kamu pada suatu saat nanti, pergi di waktu pagi dengan satu pakaian dan pergi di waktu petang dengan pakaian yang lain pula. Dan bila diangkatkan satu hidangan diletakkan pula satu hidangan yang lain. 

Dan kau menutupi (menghias) rumah kau seperti mana kamu memasang kelambu Kaabah?"

Maka jawab sahabat, ' Wahai Rasulullah, tentunya di waktu itu kami lebih baik daripada hari ini. Kami akan memberikan penumpuan kepada masalah ibadat sahaja dan tidak usah mencari rezeki". Lalu Nabi SAW bersabda, "Tidak! Keadaan kamu dihari ini adalah lebih baik daripada keadaan kamu di hati itu".

Kesimpulan dari hadis ini bermaksud bahawa walaupun di masa ini umat manusia akan mendapat kekayaan dan kelapangan dalam kehidupan akan tetapi Nabi SAW mengatakan keadaan serba kekurangan itu lebih baik untuk kita, ertinya lebih memungkinkan kita untuk beribadat.

Kemewahan hidup banyak menghalang seseorang dari beribadat. Manusia hari ini terlalu sibuk menghimpun harta dan mengejar kekayaan sehingga menemui kematian.

No comments: