Saturday, July 12, 2008

Aku bukan hanya pandai jual pisang goreng

Akan aku pastikan bahawa aku dan bangsaku yang tidak bermata sepet ini bukan hanya pandai jual pisang goreng. Sudah semestinya aku juga seperti kamu memang pandai makan pisang goreng yang Pak Mat, Mak Jah atau Abang Seman jual kat tepi jalan itu. Kerana apa tepi jalan? Kenapa bukan dalam kedai? Mana pergi badan yang nak tolong Pak Mat tu. dah tak MARA lagi ke? Dah undur ke? kenapa dulu masa kau kasi duit kau yang berboyon-boyon kat katanya Datuk Seri tu tak kau kisah sangat. Tak ade pun bisnesnya tahan sampai sekarang. Hai...tengoklah Pak Mat tu dah 30 tahun jual pisang goreng kat tepi pejabat pos tu...ini namanya daya ketahanan yang kuat, tak payah pakai viagra macam Datuk Seri tu.....orang-orang sains cakap ED...erection disfunction......tapi bahasa bisnes bangsat maksukkan; enjut duit....kerana title Datotulah collecteral businessnya. tak ada working paper but 'paper' notes biru setebal 2 inci tu yang working for them.

Aku nak cakap kat simata kecil dan berbadan pendek tu; Hai Simata Sepet! Aku tuan punya tanah ni bukan bodoh dan leka seperti datuk nenek moyang aku dulu. Aku memang mudah lupa; bahawa ketua dan juakku anggap kau wira; kau cerdik, aku diherdik katanya apa yang aku tahu...tapi simata besar seperti aku ini juga yang kata begitu padahal dia juga tak tahu....atau sengaja tak nak tahu pasal aku tak ambil tahu pasal dia....opppsss; pasal poket dia.

Aku nak cakap juga kat simata sepet dan berbadan pendek tu yang aku ini boleh buat sama atau lebih dari apa yang kau buat kerana aku tuan punya tanah ini...Aku tidak tipu seperti kau tipu kerana kau memang penipu. Lu punya atokpun lu tipu; itu sabab lu kasi itu sembahyang pakai itu limau plastik...

Aku nak cakap lagi kat simata sepet dan berbadan pendek itu, kerja kuat-kuat mati tak bawa duit. Work smart not work hard. Always believe your business partner; kadang-kadang kita bisa menjadi rakan yang baik bukan rakan kongsi yang baik; Terkadang juga kita hanya rakan kongsi yang baik dan bukan rakan yang baik; harap maklum.

No comments: