Monday, July 7, 2008

Berniaga Dan Angin

Dalam bidang perniagaan mereka yang untung tanpa buat kerja namanya berniaga atas angin. Mereka yang berniaga kedai tayar juga berniaga angin. Angin yang dipam masuk kedalam tayar atau tiub roda tersebut.

Ada juga yang berniaga ikut angin. Hari ini ramai orang jual dadih; dia jual dadih, tapi ada orang jual dadah dia tak lah ikut...ngok lah ...kalau tak sekian assamualaikum dunia..selamat tinggal.

Ramai juga yang berniaga naik angin; kerana rugi, untung tak cukup, sub-kontraktor mintak payment, sub-kontraktor tak kasi duit kopi kesian asyik minum teh aje? Atau share turun merudung? Atau main contractor ingat material ni aku kutip tepi jalan dan labour tu aku pakai pelatih pusat serenti tak payah bayar?

Tak kurang juga orang yang berniaga tak ada angin. Semua yang dia buat memang amal jariah sahaja. Katanya tak mahu ambil untung. Ini bangang namanya. Ayam hidup kat Chow Kit itu pun one shot busuk-busuk RM 15 aje bang. Kalau tak dia bilang Mac Donald bang...self-service; order sendiri, angkat sendiri, makan sendiri dan buang sendiri.

Boleh tahan juga ada orang berniaga pi makan angin. Katanya bisnes; katanya entertainment; ramailah CEO syarikat-syarikat tersebut pergi. Kerana apa? Kerana dialah Chief Entertainment Officer. Sekarang lagi pening? Ramai yang berniaga nak pi umrah ke tanah suci kerana bagi mereka dah semacam kurang suci beribadat kat Tanah Melayu ini sebab tanah-tanah ini telah diberi percuma sahaja kepada simata sepet itu sebab orang yang tandatangan geran tanah tersebut juga dapat duit nak pergi umrah dari si sepet itu. Kononnya nak sucikan diri...yang memang dah kotor bergelumang dengan noda dan nista...SHIT!

Untungnya orang yang nak protes berniaga baju protes di pesta haram protes, dulu kau kata HAD Hari dosa? Habis tu menyanyi maki berduyun-duyun, londeh seluar, tunjuk bontot kau yang sial tu tak dosa ke? Kenapa kau berpakat dengan rakyat untuk buat dosa...Kawan sahaja dengan iblis celaka itu?

Baru kau tahu bila aku naik angin....

No comments: