Friday, March 26, 2010

Pari Passu


  1. "Pari Passu" adalah perkataan Latin yang membawa maksud dalam bahasa mudah hak kepada yang berhak. Kedua-dua pihak mempunyai hak yang adil; termaktub antara kedua-duanya tanpa ada pihak yang membuat penindasan keatas hak pihak yang lagi satu.
  2. Sekarang; banyaknya berlaku penindasan hak dalam setiap aspek kehidupan. Keluarga, negara, perniagaan, perkhidmatan dan sebagainya.
  3. Dalam konteks hubungan anak dan kedua ibu bapa; ramai anak yang sudah mendapat hak kasih sayang, nafkah, perlindungan dan sebagainya dari orang tua mereka tetapi sebagai balasannya kedua orang tua ini ramai yang terabai. Banyak hak-hak mereka yang ditindas dan tidak berada dalam imbuhan yang sepatutnya. Teruknya anak-anak pula hanya membuat penafian bahawa secara hakikinya hak yang diberikan oleh orang tua mereka merupakan satu tanggungjawab orang tua tersebut. Perlukah dibalas hak tersebut? Tanya mereka.
  4. Begitu juga dengan hak rakyat dengan pemimpin. Undi ditagih dalam pilihanraya untuk menang; menjadi pemimpin tidak kira sebagai pro kerajaan atau sebaliknya; pemimpin-pemimpin tersebut lupa bahawa sebenarnya tanggungjawab asas mereka adalah mewakili rakyat dalam mendapatkan hak rakyat; tapi apa yang jadi sebenarnya; kepimpinan digunakan untuk mengambil hak rakyat.
  5. Bertegang urat, fitnah, pembohongan dan hilangnya santun manusia; hilangnya kewarasan akal berlaku dalam dan luar lapangan politik hanya semata-mata mengenyangkan perut mereka dan sekadar menjadi hero telah melalaikan tanggungjawab mereka berkhidmat kepada rakyat. Nanti akan sampai lagi pilihanraya akan datang; kita tabur lagi janji. Kita tipu lagi rakyat; kita bebas katanya.
  6. Tidak sudah-sudah rakyat yang berkhidmat kepada orang-orang yang berkenaan. Memang semuanya rakyat yang menanggung dahulu susah; kesenangan hanya mereka-mereka yang merasainya. Apa ada pada airmata dan keringat rakyat? Salahkah kalau kita membuat sesuatu biar pemimin susah dahulu barulah rakyat susah; kita tidak mahu pencapaian yang tidak kesampaian; kita mahukan pengorbanan.
  7. Dan penindasan hak ini juga berlaku dalam urusan perniagaan. Ramai yang mempergunakan orang lain dalam melaksanakan urusan mereka; berniaga tanpa modal; guna duit orang, menindas orang; dan akhirnya apabila hak orang yang membuat kerja itu perlu dibuat bayaran; langusng tidak dibayar. Berbagai alasan. Katanya 'back-to-back"; tahu-tahu hak orang berhak itu telah diliwat; lebih teruk maruahnya dari pelacur jalanan.
  8. Yang lebih dashyat mereka berkokok serata alam; akulah orang hebat; mana tidak hebat? Orang lain yang susah dia yang senang; lebih-lebih lagi nama tidak lagi berencik dan bertuan; nama sudah ada datuk dipangkalnya. Gelaran yang membuat ramai orang menjadi lebih jahat.
  9. Terakhirnya; ramai hamba yang tidak memberikan kembali hak Tuhannya; ramai yang memudahkan Islam dan bukan Islam yang memudahkan mereka.
  10. Maka fikir-fikirlah hak orang lain dari terlalu memikirkan sepenuhnya hak sendiri kerana sampai masa kita ini kembali kepada yang berhak keatas kita; Allah Tuhan Maha Agung.
  11. Dialah Allah yang memiliki segala apa yang dilangit dan di bumi (Surah Ibrahim; Ayat 2)
Blogged with the Flock Browser

No comments: