Wednesday, March 10, 2010

Bermuhasabahlah


  1. Dalam pusingan hidup ada suka dan dukanya; ada episod senang yang ramai menyukainya.
  2. Ada juga secebis kisah kesusahan yang perlu ditempuhi.
  3. Hakikat melangkaui ranjau dan onar ini sememangnya menyedarkan bahawa Dia menguji kita keatas apa yang mampu kita tempuhi. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui dan Maha Penyayang.
  4. Adakah kita hanya mengingatiNya tatkala kita berada dalam kesusahan dan mendekatiNya apabila kita inginkan sesuatu. Ya Allah kau perbetulkanlah hati kami yang kotor dan iman kami yang mundur ini. Kami terlalu zalim mengingkari perintahMu Ya Allah.
  5. Adalah terjadi sesuatu itu menjadi peringatan kepada kita supaya kita sentiasa ingat bahawa hidup ini perlu berpaksi kepadaNya. Kita terlalu mudah lalai dan melupakanNya; di saat kita melupakaNya sudah pasti Dia melupakan kita; dan apabila kita mengingatiNya Dia Maha Pengingat.
  6. Sering kita lupa bahawa sebenarnya harta, kekayaaan, anak dan isteri itu juga merupakan ujian dan ada sedikitnya nikmat tersebut merupakan rezeki.  Kadang-kadang kita keliru.
  7. Wahai saudara sekelian; sampailah masa untuk kita bermuhasabah; masa kita semakin singkat. Semakin singkat; mungkin sebentar lagi; malam ini atau esok kita akan dipanggil. Sediakah kita berjumpanya dalam keadaan sekarang. Malu dan insaflah.
  8. Perbetulkanlah diri kita supaya keimanan kita pada hari ini adalah lebih baik dari semalam. Mungkin ini peluang terakhir kita. Dia yang Maha Adil selalunya memberikan kita peluang kedua suapaya kita perbetulkan diri kita dan kembali kepadaNya. Cahaya itu ada disana.
  9. Marilah kita mencari akhirat dimasa dunia yang sibuk kita cari semakin kita keciciran; takut nanti akan hilang kedua-duanya.
  10. Bermuhasabahlah...
Blogged with the Flock Browser

No comments: