Saturday, March 20, 2010

Bila Ibu Marah


  1. Ibu adalah seorang insan yang paling tabah. Sebab itu sakit hamil dan bersalin itu; hanya seorang ibu yang tahu akan siksaannya. Jika ditakdirkan lelaki itu yang bersalin; alamat kena terajang percuma sahaja doktor yang menyambut kelahiran tersebut.
  2. Sikap seorang ibu itu suka berleter, ringan mulut dan kadang-kadang ringan tangan dalam membesarkan anak-anaknya mungkin juga akan terbawa-bawa sehingga kedewasaan anaknya. Berapa ramai anak yang suka dileteri dan dimarahi ibunya biarpun sebenarnya itulah luahan kasih dan sayang yang diluahkan dalam bentuk yang tersembunyi.
  3. Apabila seseorang ibu mulai marah; kita perlu melihatnya dari beberapa interpretasi.
  4. Bila seorang ibu itu marah; maknanya dia merasa kehilangan sayang seorang anak; tandusnya kasih dan belaian yang sepatutnya diberikan oleh seorang anak.
  5. Bila seorang ibu itu marah; dia merasa bahawa tekanan yang amat hebat lebih berat dari kesakitan bersalin; keperitan membesarkan anak dan apa sahaja rintangan yang pernah dilaluinya.
  6. Dapatkah seorang anak itu membalas setiap butir kasih sayang yang diberikan oleh ibu itu.
  7. Ini kerana seorang ibu bisa menguruskan tekanan yang selama ini dihadapinya dengan begitu baik.
  8. Gelak dan ketawa yang dilemparkannya terlalu bersahaja dalam menyembunyikan kedukaannya yang selama ini dipendamnya.
  9. Bila sesekali ibu itu marah; biarkanlah dia meluahkan segala apa yang dipendamnya kerana malukah kita bila sesekali dimarahi ibu dari kita memarahinya biarpun berkata cis sahaja.
  10. Buat seorang ibu; anakmu memohon ampun dan maaf kerana kurang mengambil tahu hirisan hatimu yang terguris rupanya parah lukanya.
  11. Ya Allah kau ampunilah aku kerana bersangka buruk kepada ibuku bila dia memarahi anaknya; kau panjangkanlah rahmat dan redhaMu agar dia sentiasa berada dalam petunjuk dan keselamatanmu.
  12. Kami anak-anakmu agak lalai membaca isi hatimu kerana nalurimu ibu tidak dapat kami samakan dengan naluri kami yang agak dengkil ini.
Blogged with the Flock Browser

No comments: