Sunday, April 13, 2008

Ini Sekolah Pemimpin Negeri

HSM. Suatu nama yang menguntum mekar di sebuah daerah utara Negeri Gerbang Selatan. Inilah sebuah gedung yang penuh dengan memori, inspirasi dan aspirasi bagi satu kepimpinan apa sahaja kekhalifahan yang diterajui sebagai mahkluk muka bumi. Sesunguhnnya Usaha Itu Bukan Kata kerana ramai orang yang cuba memperdaya dengan menggunakan lidah yang melahirkan sebanyak mana kedustaan sahaja demi pangkat dan darjat. Yang teruknya ia melaratkan pembohongan itu sampai kepada tahap keimanan pada yang Maha Esa...hanya tinggal nama sahaja yang Islam tapi iman dan hati berkiblatkan nafsu dan dosa. Kerana apa? Kerana itulah keasyikan dunia yang dicari hasil dari cetakan musuh durjana.

HSM. Kau telah membuktikan bahawa anak-anak desa ini juga mampu membawa sebuah perjuangan...bisa mengubah sebuah cerita kesedihan, kemiskinan dan kemungkaran untuk mengenal erti sebuah kehdupan yang hakiki. Walau tidak kaya harta tapi disinilah tempat yang melahirkan satu cita yang semuanya mempunyai peluang yang sama.

HSM. Kecerdikan dan kepandaian yang kau lahirkan hasil dari korban satu bangsa asalnya. Korban untuk bicara bahasa ibunda. Sesungguhnya setiap pengorbanan itu telah menjadi sebuah tanda agar anak-anak bangsa ini sepatutnya menjadi lebih peka...jangan sampai hilang segalanya.

HSM. Satu kehidupan pernah berlaku disini dan semangatnya masih membara. Setiakawan kepada satu persaudaraan ada yang kekal. Ada yang hanya sementara seusianya tingkatan-tingkatan yang ditinggalkan akhirnya.

HSM. Selepas itu satu keputusan perlu dibuat untuk meneruskan kehidupan ini untuk destinasi seterusnya sebelum berlabuh di alam kekal; runtuhnya langit robeknya bumi.

HSM. Terima kasih kerana sebuah kedudukan telah terbina dari satu kehidupan yang bermula disini......

No comments: