Wednesday, April 16, 2008

Belacan Atau Keju


Berlalu sudah sessi pemilihan ketua untuk menjadi pemimpin samada pemimpin itu memimpin atau ada juga sekadar dipimpin. Ada yang memang layak untuk dicalonkan dirinya untuk dipilih sebagai pemimpin. Tak kurang yang melayakkan diri supaya dapat bergelar sebagai seorang pemimpin supaya kepimpinan tersebut hanya untuk memimpin dirinya menjadi lebih berharta, lebih kaya, dan......terkadang orang yang memilih tersalah pilih. Tersalah pilih pemimpin atau kepimpinan merupakan dua unsur yang berbeza. Ia umpama tersalah pilih restoran atau tersalah pilih menu. Akhirnya perut terus-menerus lapar. Oh...rupanya pemakan dah mual nak makan menu sama. Atau mungkin si pelahap ini mulai hilang selera makan direstoran sama.

Tapi bolehkah hilang selera itu kerana rencahnya mulai berkurangan kerana modal besar, atau sengaja ditawarkan untuk mendapat untung lebih atau selera pemakan berubah..bosan juga kalau hari-hari makan lauk yang sama sahaja. Mungkin kadang-kadang lauk kampung nak ditukar untuk mencuba makanan barat; stik, fish & chip, spagetti...Wahai chef; tolonglah ubah sikit cara masak, tukarlah kuali. Kuali yang lama tu dah naik berdebu, cerek tu dah bocor, sudip tu dah patah, sudu pun dah bengkok. Dapur pulak api makin merah warnanya. Mana masakan nak ranum rasanya. Kadang-kadang lebih rasa asap dari rasa segalanya.

Jangan cedok dan rasa makanan yang dimasak sendiri. Terkadang makan fastfood boleh tahan, harga mahal sikit tapi cepat, variasi dan tertipu dengan acah iklannya. Pernah tak fikir semua fastfood ini mana nak ada jatidiri. Makan pun kena jajah. Pernah tak tanya berzat ke fast food ni? Hebat kenapa? Kerana itu ada yang kata kemajuan. Baru ada style!

Wahai tukang masak...fikir-fikirkan supaya jangan sampai kaum sebangsa sudah mula makan keju dan lupakan belacan.

No comments: