Saturday, April 12, 2008

Apa itu Dosa??

Semakin hari gelumangan dalam kepulan dosa seperti hembusan asap perokok tegar. Bukan senang perokok itu boleh memberhentikan aktiviti rokokan yang telah diceburi menjadi lebih profesional. Ada yang bermula dengan seawalnya usia di sekolah rendah kononnya menjadi jantan. Meningkat dewasa di sekolah menengah dan seterusnya kecimpung dalam dunia pekerjaan, asap itu motivasi kononnya.

Sedarlah wahai sahabat perokok yang sesungguhnya asap itu bukan sahaja mengaburi hidup dan masa depan kalian juga mengaburi alam sekitar sekaliannya. Kiranya anda merasa umur anda akan terlampau panjang tolong kasihan kepada alam sekitaran, sahabat, isteri, suami, anak-anak dan generasi-generasi yang akan datang kerana kami perokok sekunder mendapat risiko bahaya yang lebih tinggi dari anda yang sememangnya menikmati azab ini sebagai suatu nikmat.

Kuat kita mengucapkan bahawa kita kita berdosa. Apakah dosa itu semata balasan kepada suatu kemungkaran dan ketidaktaatan kepada suatu perintah. Atau dosa itu sebagai mata demerit sebagai denda yang akan menentukan tahap balasannya.

Satu hari Jumaat yang mulia, seorang khatib unggul menyatakan bahawa dosa juga perlu dilihat sebagai dinding. Dinding yang semakin hari semakin menebal; memisahkan seorang insan dari Tuhannya. Dinding yang menjarakkan hubungan kasih Maha Pencipta dengan makhluknya. Dalam kesayupan terkadang memang terasa Ya-Rabbi kau semakin jauh....Ampunkan dosaku Tuhan Maha Pengasih dan Penyayang.

Apa cara yang bisa insan hina ini dapat memecah dan membolosi dinding-dinding ini kiranya berterusan dosa itu berlaku...Kejamnya hambamu ini Ya Allah Ya Rahman.

No comments: