Friday, July 6, 2007

Modenas dan Kancil

Sebelum itu….mase tu dah dekat pukul 3.30 pagi. Handset aku berbunyi. Dengar suara adikku menangis..fahamlah aku. Atok dah ade dalam kereta. Nak sampai tanga wad. Longlai aku naik atas. Terbujur kaku. Sabar, kau dah banyak jage dia. Bisik aku kat telinga adik pempuan aku. Sedih sangat dia..yelah selama ni pun masa mak sakit duduk kat rumah dia. Moga Allah membalas budi kalian. Aku faham dari kejauhan aku tanggung derita ini. Al-Fatihah. Ibu saya telah kembali kerahmatullah pukul 3.30 pagi. Itulah sms aku pada sahabat-sahabat. Tarikhnya dua hari sebelum puasa.
WGL 786…..masih jelas dalam ingatan. Modenas itu banyak jasenya. Saya jatuhlah….mase nak ambil korner pi ofis kau. Tak ape ini hari dapat cek. Banyak juga. Kadang-kadang rezeki ni senang dapat senang habis. Next station Maluri…STAR LRT meluncur laju sampai Plaza Rakyat. Kenapa tak panggil Puduraya? Ini tempat rakyat saje. Mane ade menteri naik bas kat puduraya. Berpusu-pusu orang naik bas pink no. 28 tu. Cepat dan laju. Itulah bas mini. Sekarang rapidkl adelah. Perlahan-lahan aku langkahkan kaki ni. Ade yang ade Satria, ade Iswara ade Suzuki Swift aku abok pun tak de. Tak mampu ke aku mase tu?
Marilah main kad. Dahlah tadi aku masak maggi., Tension duduk dalam khemah nie..Kat Mane. Mula-mula Spalding lepas tu Ledbury. Kau tengok budak Rusia tu laju petik buah. Kita ni asyik kena pokok Karen aje. Cantik Wales ni…Kau kena viva ke? Yalah kalau tak buat ape nak balik? Welcome to Richer Sound. Eh..mane mission aku?
Dari tanah kau dijadikan dan pada tanah kau dikembalikan. Ustaz pesan sebenarnya manusia ini b erada dalam pusingan roda yang dilalui oleh kemiskinan dan kekayaan dan kelemahan dan kekuatan. Oleh itu jangan terpesona kerana bernasib baik dan jangan hampa kalau bernasib buruk.
Demam aku. Demam urat. Penat kalau kenduri kahwin kampong ni. Havoc. Mase pi Terengganu tu aku dah tukar Iswara. Boboi aku dah jual kat adik ipar aku. Itu pun sambung member punye. Name blacklist. CTOS punye pasal. Balik banjir tido kat Kuantan. Aku tumpang gembira. Semua ni dah tertulis. Ye.lah kenapa?
Selesai semua urusan masing-masing balik. Selamat tinggal mak. Jaga adik-adik baik2. Itu pesan semua. Insya-Allah tak aku sia-siakan mereka kerana pusaka ini tak ade tolok bandingnya. Cukuplah dik jangan sedih….kita doakan mak bahagia disana.
Jom pi Loke Yew. Warna ape? Hijau. Manual. Oklah tumpang bangga aku. Muat berapa orang? Sepatutnya lima pernah lebih sampai tujuh mase pi Jempol. Tapi tukar kereta Yeop masa pegi. Sedap lagu spider ni macam tepat kena. Pasukan QS bagus ke? Biasalah bos pompuan. Loghat!. Sorrylah hujung minggu ni nak petik rambutan negeri Sembilan. Bincang-bincang lima haribulan lapan. Same macam bini aku punya birthday. Macam mane boleh same? Hidup ni banyak persamaan. Beras kunyit ditabur. Ibu..airmata mu tanda gembira. Bangga anak bawa balik kereta kancil. Siapa bawa dulu? Aku juga. Bila lagi nak balik Pusing? Balik Pusing? Aku kan orang Muar. Orang kampong Ramlah Ram.
Ustaz kabo bila kita pi majlis ilmu kita insan terpilih. Tak dapat doa kat Raudah marilah pi majlis agama. Fadilat sama macam doa kat Raudah.
Mak dah tak de……sedih juga aku. Tapi mak ni adalah nenek. Aku anggap macam nenek aku juga. Aku rase biar aku pindah. Kau yang berkelurga ambil rumah ni. Aku boleh ikut budak-budak bujang. Cuma aku pesan bukan disini noktah persahabatan kita. Enam sampai tujuh keturunan pun kau ni kawan aku sampai bila-bila. Blood brother. Pernah aku janji dengan mummy kat Subang Airport Terminal Satu kita saudara. Dah runtuh dah airport tu? Patut ke? Aku pegang kotak rokok kau. Aku saje yang merokok. Bangga Pusing hantar wakilnya pi Ingeland (England)…terror sangat ke MARA hantar budak-budak ni. Memangpun kami ni terpilih. Terpilih untuk terhutang budi dengan MARA …..tolonglah kamu semua ni bayar yuran 90.00 cover kelas, kolej, makan, api air, dllll. Jangan ponteng kelas pesan pensyarah-pensyarah yang nak tolong anak bangsanya.Tapi macam mane satu nama tinggal dua orang tak dapat lagi. Itu dulu sekarang same aje macam aku.
Lepas kancil jadi wira …..orang selalu lupa. Ingat harimau kuat. Don't judge book by his cover. Kalau jadi QS falsafah paling penting don't underestimate; costing dan orang. Apek yang pakai seluar pendek tu taukeh. Hands-on. Mamat pakai tie yang handsome tu keja kat JJ salesman aje..
Aku pulak …salin boboi dengan rama-rama. Nama hindunya Iswara. Juga don't underestimate………To be continued.

No comments: