Thursday, July 5, 2007

Ganti gear box

Takziah..sabar ujian nie tanda Allah sayangkan kita. Kami sama-sama rase beban yang kau adik-beradik hadapi. Itulah kalau bagusnya kawan-kawan. Kawan ketawa senang cari kawan menangis boleh kira. Akhirnya begitulah suratan takdir. Ajal dan maut di tangan Tuhan. Kadang=-kadang betul juga caca orang tua-tua satu emak boleh jage sepuluh anak tapi sebaliknya belum tentu begitu. Jangan jadi batu macam tanggang. Aku ni kadang-kadang betah juga cakap orang tua-tua. Ya..lah dulu selalu nenek aku pesan jangan makan pedal ayam ..Mase tu aku dalam darjah rendah..nak Penilaian Darjah Lima. Katanye..kalau makan pedal ayam nanti liat bila nak sunat…..tapi iye ke? Atau depa yang dah aim pedal itu awal-awal lagi.

Ustaz pesan bila makan jangan campur daging dengan ikan, dan macam-macam lagi. Nanti senang dapat sakit. Kita ini kat Persekutuan Tanah Melayu mati bukan tak cukup makan tapi mati lebih makan. Lain macam Afrika depa maut tak makan. Diet terbaik puasa sunat selalu. Senam paling bagus banyakkan sembahyang sunat.


Tumpang lalu…panas! Panas! Tepi sikit takut sup ni tumpah atas kepala. Silakan. Jemput makan. Sebelum tu pada pukul kurang lebih 10.30 pagi; ustazah tanya siapa buat kali terakhir nak celakkan mata mak….Aduh! Mane bisa aku ingat saat itu. Mak…kami rindukan mak. Setelah selesai solat jenazah, perlahan-lahan mak meninggalkan kami sebagai yatim piatu. Harapkan sayang mak dan bapak saudara. Jauh disudut hati kadang-kadang rase 'ghibtah' pada kawan-kawan. Lepas ade siki rezeki keja gaji empat digit ni tak dapat bagi kat mak. Namun, mak aku janji sebaik mungkin nak jadi anak yang soleh. Ya Allah …tolonglah lindungi hambamu jangan pula jadi macam Mat Salleh yang sesat tu. Mat Salleh baik tak ape.


Beb , aku nak tanya best tak mase kau duduk kat negeri Mat Salleh? Aku ingat first time raya ..fuh….beria-ia masak. Kita masak nasi impit. Hempap bawa almari. Kadang-kadang IQ ni macam dah drop .Kan sane sejuk macam peti ais biar ajelah kat luar tak payah empap-empap. Kembali semula ingat mase kat Manjung banyaklah cite budak kena empap mase tido. Ade hantu katenye. Ya ke? Atau perangai kurang lebih macam hantu..sebab tu depa suka tido sekali.


Mase kat Manjung jangan sampai pi sembahyang jemaah Maghrib kat surau siswi. Bukan saje nak tunjuk alim tapi denda kantoi tak pi sembahyang jumaat. Hait..Ante lagi kat Ustaz Supani. Baring….corner Marlboro..baring corner Lucky Strike….kena ragging mase MSR. Apelah senior dan OC nie….pagi-pagi kena bangun jalan itik……kesian itik gembo-gembo. Adik kena tahan wad. Kami tak boleh kasi balik kampong.Nanti naik baik jangkit orang lain. Itulah first time aku kena chicken fox. Bagus juga tak payah buat benda-benda pelik dalam MSR. Kesian tengok aku. Muka dah macam permukaan planet bulan.


Sape dia ni mummy? Oh…ini sedara kami. Tapi tak pula seibu sebapa. Ape-ape kan kita ni sedara seIslam. Cuma ikatan persahabatan ini special macam ABC special kat belakang Wisma Ganda Setiawan. Mase tu aku tahu mulut kecoh seorang ibu bukan marah saje-saje anak-anaknya tapi kerana itu Tuhan kasi kesenangan bila dah tua.. Harap-harap anak aku macam tu juga.


Kau ni asyik perintah aje? Penatlah potong kobis ni kecik-kecik. Give me another want. Very well done. Hairan aku tengok mat salleh ni ayam hangus pun depa cakap sedap. Dua hari dua malam tak tido, Keja kat Oriental Food. Theresa ni orang Filipin kahwin dengan India Singapore. Jual satay goreng kat pesta-pesta musim panas. Sikit-skit!


Kenapa kau cakap dalam duvet? Hello..apa khabar? Brunei macam mane? Malaysia ok. Elaun kecik 290 paun. Mane cukup? Brother wok…hot. Cis berlagak bangla nie ..atau ade juga Paki yang tak sedar diri. Macamana pun syok juga basuh pinggan. Eik,……payah betul nak control binatang nie? Tak sangka aku pernah jadi cleaner supermarket. Why your hair so thick? Jangan main monopoly kat Cleance Pier. Dan kalau aku jumpa Mubarak aku nak pukul dia. Ade ke dia suruh aku duduk rumah lantai dapur org hamper nak hempap aku? Oh,,som siapa menang bolehlah iring keranda dia ni. Tiba-tiba pengsan mase siang ikan masin. Ingat balik free Malaysia. Separate sytem? Hebat sangat ke binatang tu?


Tak apelah aku hantar kau sampai workshop. Terima kasih datang. Susah-susah aje sampai gear box kau rosak? Gear box boleh gant? Hilang mak …sayu


Lagi satu pada satu ceramah ustaz bagi tau kita ni kalau umur dah dekat 40 dan keatas kalau tak dapat dunia baik stoplah takut tak sempat cari akhirat. Kemudian ape???? Bersambung….

1 comment:

Anonymous said...

Well written article.