Wednesday, July 4, 2007

Pusing

Malam ini tidak seperti biasanya. Pagi-pagi adik telefon. Bang balik bang…mak sakit..nak kena hantar hospital. Tergesa-gesa aku bergegas siapkan kerja. Penat semalam tak hilang lagi. Kadang-kadang kerja ni bukanlah kerana ape pun. Tapi nak kena cari duit. Tak kaya-kaya juga. Cuma nak kena bayar hutang2 yang lubangnya walaupun tak besar sangat tapi banyak tempat. Itulah sebenarnya hakikat hidup eksekutif muda di kotaraya KL. Bunyinya gaji beribu-ribu tapi belanja dan hutang lebih dari pendapatan.

Ataupun kadang-kadang bila pi ceramah ugama, ustaz khabor kurang keberkatan rezeki yang dapat. Mane taknya solat pun dah jadi chipsmore…kadang-kadang cukup 5 kali sehari…ade juga sekali dalam 5 hari….mase jahiliah lagi teruk solat seminggu sekali aje…..Masya-Allah…ampunkan dosa dan terima taubat aku Ya Allah..tapi banyak orang ingat Tuhan bila susah dan nak sesuatu aje…Siapa salah?

Aku delima…nak balik sorang atau nak ajak bini dan anak-anak. "abang balik sorang aje…lagipun kalau semua ikut payah nak jage mak kat wad" akhirnya keputusan aku buat untuk balik sendirian agar mudah untuk aku beri tumpuan. Selamat Datang ke Hospital Pakar Sultanah Fatimah Muar….ya ke pakarnya?


Mase tu kira-kira pukul 3 ptg. Mak tahu ini noktahnya…Haus-haus tolong kasi mak air! Sedih aku dulu semangatnya lebih dari lima-lima Hang yang kat Melaka tu…(pembetulan tambah satu hang …Hang Li Po) Jangan sedih…ini dah suratan kita …Tuhan lebih saying ayah kamu…lagipun sakitnya terlalu derita. Itulah kata-kata mak apabila aku sampai dari KL pada hari abah pergi selamanya….


Kesian mak tengok kamu…baru-baru kerja dah kena tanggung keluarga. Tapi mak itulah saje yang dapat saya balas jasa mak dan abah…selama ni pun saya buat keputusan pi luar Negara agar dapat kerja lebih baik dan gaji besar sikit nak tolong keluarga. Engkau ni motopun tak de…jalan kakilah jawabnya…kata sorang sahabat mase aku kat Shah Alam. Mane taknya dah jadi student U pun tak dapat beli motopun…duit yayasan aku nak guna buat belanje..Jarang aku nak mintak duit mak dan abah habis cuti semester..cari duit sendiri nak pi semula kolej.


Brader semalam punya dah bayar.? Kapal selam tanya member aku pasal roti canai petang kelmarin jangan makan free. Tapi KI nie konsepnye eat and run……mane student ade duit nak bayar makan. Nak makan kat kolej time lauk ayam aje…kalau hari-hari tak sanggup tengok ikan jaket tu.


Bang..aku ingat kita bawak balik aje mak? Kalau ape-ape jadipun senang. Aku tak setuju sangat. Ya..lah..ajal maut ni di tangan Tuhan…kalau dah mase dia…sesaatpun tak dapat kita tangguhkan….Macam kit abaca satu buku. Ada 10 chapter…baru sampai chapter 6..sedap tu …ade sukanya..ade sedihnya…gelaknya…marahnya tapi bila sampai mase kena pulang…kita tetap kena pulang .Kun Fa Ya Kun. Masenya ustaz cakap kurang dari sedetik saje…Subhanallah……


Mak…haus mak….tolong suapkan air. Mase tu jam kurang lebih baru nak pukul 5.00. Mak aku mintak kat atok pempuan aku supkan dia minum air…kita nie selagi ade mak…dia yg akan kita cari kalau ade ape2. Aku pi dekat telinga mak…bisik kat dia. Mak saya minta ampun dan maaf dgn mak. Halalkan semua makan minum. Lebih-lebih lagi susu ibu yang taka de tolong bandingnye…walau tak puas lagi nak kongsi sebahagian daripada rezeki yang Tuhan beri padaku…dulukan saya dah janji dengan mak..bila saya dah keja. Mak jangan susah. Saya akan buktikan keluarga kita akan takkan susah walaupun abah dah meninggalkan kita.


Aku sungguh terharu dapat seorang kawan yang hidupnya bertabirkan pentas sama macam aku. Kurang di duga dengan benda-benda pelik. Kami mane mampu nak happening macam budak-budak kaya tu. Tapi inilah takdirnya. Aku langsung tak sesal. Syukur Ya Allah..sikit-sikit dapat elakkan aku tak menjadi seorang orang yang bukan orang.


Kamu tahu tak mummy dah anggap kamu ni macam sedara seperut dgn depa-depa ni. Ya Allah mase tu aku sedih..biarpun bukan darah daging ade seorang insan yang mulia kate aku ni tak ubah macam anak dia. Itu satu kuasa Tuhan…tak dapat aku nak huraikannya…. Kadang-kadang dalam hidup ni kita diberi banyak peluang, banyak cara, banyak rase agar kita lebih tegar.


Ustaz juga cakap Tuhan tak paksa kita ikut suruhannya tapi jika kita engkar kita dipaksa terima balasanNya.

No comments: