Thursday, July 5, 2007

From Pusing to Jempol





Trut…bunyi handphone. Bang datang wad sekarang mak tengah tenat. Zuppp……>>Masya-Allah, sejuk badan-badan aku. Terasa dah sampai masenya. Bismilahirrahman nir rahim..Yasin..aku gagah kan juga baca. Mata mak dah diam. Nafas makin laju. Sebak aku pun makin terasa. Kita ni kalau orang dengki kat kita jangan kita dendam. Reda dan tawakal dengan Allah. Pesan mak mase berniaga buah abah kena dengki dengan orang kampong. Mual aku kadang tengok perangai orang kampong nie. Sampai mak aku pun pindah balik Spg. Jeram.


Abah bukan marah kamu tapi kalau perangai kamu macam ni besar nanti tak tahulah..Tapi abah tak tahu aku cilok duit dia pasal dia lokek sangat. Sekarang aku tahu bila kita jadi ayah bukan semua kehendak anak kita kena ikut. Betullah sayang bini tinggal-tinggalkan sayang anak kena bedok. Budak-budak hari ni naik tocang pasal tak boleh kena rotan. Aku rapatkan mulut aku kat cucur telinga mak. Ikut saya mak…mengucap Ashaduallah……mase tu aku tengok matanya kelip-kelip. Kerdipnya ikut sebiji-sebiji sebutan kalimah azimat itu. Ya Allah…..bercucur air mata aku mase tu….apakah ini saatnya ….aku reda dengan ujianMu Ya Allah…….Kehilangan harta benda boleh dibeli tapi hilang ibu …


Kau ni berpeluh aku dibuatnya. Kau ingat senang ke nak ikat bunga-bunga kat samping nie. Lain kali panggillah mak andam. Kenangan itu abadi dan indah. Sekali lagi aku nak beritahu kau perempuan baik untuk lelaki baik. Sebab kau baik pasti bini kau baik. Itulah kata-kata aku pada seorang sahabat dihari perkahwinannya. Mase tu juga baru aku faham kenapa Rasulullah memanggil orang-orang yang rapat di sekelilingnya sahabat.


Kerana sahabat ini juga aku ingat kat apokalis…lagi sekali lagu M. Nasir yang agak senonim dengan dunia remaja angkatan aku. Fu-yoh tangan dia boleh berlipat mase pegang handle moving moto. Kilat beb kasut aku dia gosokkan ..akhirnya kasut dia yang tak kiwi…nah awak turun 20 kali….ni ape ni bulu hidung terkeluar-keluar. Macam anak bai…..Kiri, kiri, kiri kanan kiri .Yang kau ni kawat macam robot apasal? Sape gang beli kan nasi ayam aku gerenti dapat four flat. Bukan semua sanggup sebab beli lunch hour waktu puasa.


Apelah mamat tu dah tua-tua pun mak ayah datang hantar makan? Itulah mak dan ayah….tak lalu makan ingat anak? Bukan anak-anak bila dah keja..anak duit tengah makan mak ayah lalu pun tak ingat. Rupa-rupanya kat situ baru aku Nampak nilai dan erti satu pengorbanan. Bukan pasal benda alah yang nak isi dalam perut itu aje. Tapi kelazatan rohani yang tak bau untuk datang seleranya. Brader boleh mintak nota tak? Aku pun pandai sangat pun. Tulisan bukan macam doctor haiwan kadang-kadang tengok macam haiwan jadi doctor. Aku sendiri pun tak baca.


Mak…..mengucap mak…Ombak dadanya makin besar. Jam mase tu kurang lebih pukul 2.00 pagi. Bergilir-gilir aku baca Yasin. Jangan sampai ada yang berhenti. Aku pesan kat adik-adikku…masing-masing bisik kat telinga mak minta ampun. Masenya makin suntuk. Ape-ape jadi kita terima dan reda. Bang aku rase baik kau ambik atuk…agar dapat mak menghembuskan nafasnya didepan ibunya. Gegas aku dibuatnya agar sentiasa dapat genggam tangan mak …..Atok saya nak bawa atok pi wad..mak tenat. Jelasku pada seorang nenek tua yang hatinya muda….rumah nie kena selalu berhias baru sedap mata. Pesan nenek aku…kalah perhiasan rumahnya dengan orang-orang muda.


Alhamdulillah…selamat dah kamu di ijabkabulkan. Tahniah sahabatku. Tinggal aku masih solo. Ucapku pada seorang sahabat yang sama-sama kongsi makan kentang bakar di satu tempat tu. Terima kasihlah jaket polo tu…..Ikut kamulah…itu pilihan kamu. Akhirnya setuju juga mummy pada malam tu ..Bukan ape bukan pasal negeri ke? Tapi kadang-kadang pasal cerita orang kampong yang berat sebelah taka de hujung pangkalnya……


Ustaz pesan segala yang berlaku ade hikmahnya dan dah tertulis di Loh Mahfuz……sebagai insan kita reda dan pasrah.


Kami pulang dulu. Jangan lupa keluarga sane. Kalau kamu balik kat Jempol Pusing kena juga. Baru adil. Adil ni maksudnya bukan sama rate. Beli anak lelaki songkok. Anak pempuan pun kita beli songkok. Kata Ustaz Ismail Dictionary itu bangang namenya. Adil ni meletakkan sesuatu pada tempatnya. Tapi from Pusing to Jempol tak cukup kat sini aje.


Adilkah kita? ………Bersambung.

No comments: