Sunday, January 16, 2011

40 Hadis Peristiwa Akhir Zaman - Hadis 12

Hadis 12 - Sifat Amanah Akan Hilang Sedikit Demi Sedikit

Diriwayatkan oleh Bukhari Muslim

Daripada Huzifah bin Al-Yaman r.a. katanya; Rasulullah SAW pernah memberitahu kami dua buah hadis (mengenai dua kejadian yang berlaku). Yang pertama sudah saya lihat ;  sedangkan yang kedua saya sedang menanti-nantikannya. Rasulullah SAW memberitahu bahawasanya amanat itu turun ke lubuk hati orang-orang yang tertentu. Kemudian turunlah Al-Quran. Maka orang-orang itu lalu mengetahuinya melalui Sunnah. Selanjutnya Rasulullah SAW menceritakan kepada kami tentang hilangnya amanah. lalu beliau bersabda, "Seseorang itu tidur sekali tidur, lalu diambillah amanah itu dari hatinya, kemudian tertingallah bekasnya seperti bekas ringan sahaja. Kemudian ia tertidur pula, lalu diambillah amanah itu dari dalam hatinya, maka tinggallah bekasnya seperti lepuh di tangan (mengelembung di tangan dari bekas bekerja berat seperti menggunakan kapak atau cangkul). Jadi seperti bara api yang kau gilingkan dengan kakimu, kemudian mengelembunglah ia dan engkau melihat ia meninggi, padahal tidak ada apa-apa". Di ketika Rasulullah SAW menceritakan hadis ini baginda mengambil sebiji batu kerikil dan seterusnya mengilingkannya dengan kakinya.

"Kemudian berpagi-pagi (jadilah) orang ramai yang berjual beli, maka hampir sahaja tiada seorang pun yang suka menunaikan amanah, sampai dikatakan orang bahawasanya di kalangan bani fulan (dikampung tertentu) itu ada seorang yang sangat baik memegang amanah, sangat terpercaya dan orang ramai mengatakan, "Alangkah tekunnya dalam bekerja, alangkah indahnya pekerjaannya, alangkah pula cerdik otaknya, Padahal di dalam hatinya sudah tiada lagi keimanan sekali pun hanya seberat timbangan biji sawi."

"Maka sesungguhnya telah sampai masanya, saya pun tidak memperdulikan manakah diantara kamu semua yang saya hendak bermubaya'ah (berjual beli). Jikalau ia seorang Islam, maka agamanyalah yang akan mengembalikan kepada ku (maksudnya agamanyalah yang dapat menahannya dari khianat). Dan jikalau ia seorang nasrani atau yahudi, maka pihak yang bertugaslah yang akan mengembalikannya kepada ku (maksudnya jia dia seorang nasrani atau yahudi maka orang yang memegang kekuasaan/pemerintahanlah yang dapat membantu aku untuk mendapatkan semua hak-hak ku daripadanya.) Ada pun pada hari ini maka saya tidak pernah berjual beli dengan kamu semua kecuali dengan fulan dan fulan (orang-orang tertentu sahaja).

Hadis ini menerangkan bahawa sifat amanah akan hilang sedikit demi sedikit dari kalangan kaum muslimin sehingga orang yang jujur menjaga amanah dikatakan khianat amanah.

Dewasa ini ramai yang telah curang atas amanah yang diberikan kepercayaan kepadanya kerana adanya kepentingan peribadi. Tanyalah pemimpin politik sekarang. Tanya juga ketua-ketua syarikat berkaitan kerajaan akan khianat mereka terhadapa amanah yang telah diberikan.

Mohon perlindung dari Allah supaya kita diberikan perlindungan daripada sikap khianat amanah ini.

1 comment:

Unknown said...

http://www.bankislam.net/hadis/40-hadis-tentang-peristiwa-akhir-zaman