Thursday, January 20, 2011

40 Hadis Akhir Zaman - Hadis 13

Hadis 13 - Orang yang Baik Berkurangan dan Bertambahnya Orang Jahat

Diriwayatkan oleh Thabrani :-

Daripada Aisyah r.a. berkata "Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda; " Tidak akan berlaku hari qiamat sehingga anak seseorang menjadi punca kemarahan (bagi ibu bapanya dan hujan akan menjadi panas (berkurangnya hujan dan cuaca menjadi panas) dan akan bertambah ramai orang yang tercela dan akan berkurang orang yang baik, dan anak-anak menjadi berani melawan orang-orang tua dan orang yang jahat berani melawan orang-orang baik".

Lihatlah apa yang disabdakan oleh Rasulullah ini telah berlaku dengan banyaknya dalam kehidupan masyarakat hari ini. Anak-anak telah menjadi terlalu melampaui batas; ibu bapa telah dijadikan tempat melepaskan kemarahan. Orang tua dipukul, ditengking, diherdik, dimaki dan berbagai lagi.

Dimana nilai-nilai baik seorang anak? Juga dari anak-anak yang derhaka ini melahirkan pula orang-orang jahat. Semakin hari orang jahat lebih ramai daripada orang baik.

Oleh itu sama-sama kita berdoa supaya Allah akan memberi perlindungan kepada kita dan anak cucu kita supaya mereka akan sentiasa mendapat hidayah Allah. Tanpa hidayah dan rahmatNya siapalah kita ini?

No comments: