Thursday, August 19, 2010

Tuntutan

  1. Tuntutan dilakukan dalam pelbagai bentuk.
  2. Tuntutan dibuat bagi yang berhak untuk mendapatkan hak.
  3. Ada tuntutan dibuat oleh pihak pekerja kepada majikan, pihak pemiutang kepada penghutang, pihak subkontraktor kepada kontraktor utama dan berbagai lagi.
  4. Dalam urusan ini, ramai juga yang tidak memperjelaskan tuntutan-tuntutan tersebut kerana ada sebab-sebab yang nyata dan tidak nyata.
  5. Sebab-sebab nyata kerana ada tuntutan yang melampau; tidak boleh dikira sebagai tuntutan kerana telah dirangkumi hak-hak tersebut ditempat lain.
  6. Menjadi juga sebab nyata kerana pihak pembayar tiada kemampuan untuk memberi kembali hak yang setara dengan tuntutan yang dibuat.
  7. Paling ketara musabab yang nyata; tuntutan tidak dibayar ialah kerana pihak pembayar memang tidak ingin membayar tuntutan tersebut. Mereka-meraka ini begitu angkuh memperdagangkan hak orang lain untuk kepentingan sendiri. Lalu dihebahkah kejayaannya sedangkan ada hak-hak lain yang terabai.
  8. Sebab tidak nyata yang menyebabkan tuntutan tidak ditunaikan kerana ramai yang menganggap ia hanya perkara remeh temah sedang dia berboyan-boyan hanya mendapatkan haknya.
  9. Hak-hak yang sebetulnya tidak diperlakukan dengan sewajarnya kerana kepentingan tuntutan agama tidak dijaga.
  10. Tuntutan terpenting yang selalu dilupai dan tidak diberikan hak sebaiknya adalah tuntutan agama kerana ramai yang tidak tidak nampak pertukaran urusniaga yang dibuat. Sedangkan tuntutan ini tidak memerlukan modal dan borang tertentu untuk membuat proses tuntutan berjalan.
  11. Maka lengkapilah tuntutan agama pada hak yang sepatutnya.


1 comment:

http://beritapagi-online.blogspot.com/ said...

good info...boleh kita buat link exchange??


http://beritapagi-online.blogspot.com/p/free-link-exchange.html