Monday, August 16, 2010

Pemegang Saham Terbesar

  1. Memiliki saham terbesar memberikan kelebihan kuasa berbanding pemegang saham minoriti; apalagi kepada pihak yang langsung tidak mempunyai saham.
  2. Kuasa perlu dilaksanakan dengan cara yang betul, realistik dan adil.
  3. Ada yang mahu  berkuasa kerana status; juga ada yang mencari kuasa kerana pangkat dan tidak kurang yang gila kuasa kerana memang dia gila.
  4. Kembali kepada ciri-ciri perlaksanaan kuasa; Pertama perlu betul maksudnya benar; antara kebenaran yang perlu ada ialah tidak bercakap bohong. Ada yang suka berdusta kerana meluhurkan  kebenaran adalah bohong kepada mereka. Ramai pemegang saham terbesar tidak pernah tidak berbohong.
  5. Ciri kedua perlu realistik; iaitu memerlukan pemikiran; ianya tidak datang secara tiba-tiba dan tidak akan menjadi realistik jika diambil kira 'hear say' atau 'copy cat' dari pemikir yang lain. Cuba gunakan akal kurniaan Tuhan yang membezakan manusia dengan makhluk lain.
  6. Ciri yang terakhir yang perlu ada kepada pemegang saham terbesar ialah adil. Setiap kehidupan perlu ada unsur-unsur keadilan. Sekali lagi keadilan adalah meletakkan sesuatu pada tempatnya dan bukan kesemarataan yang dipraktikkan oleh sebuah parti yang dikatakan adil itu diperingkat nasional tetapi dicabangnya adil bahagi sama-sama.
  7. Semua orang layak untuk menjadi pemegang saham terbesar; tidak mengira umur, bangsa, latar pendidikan, rupa bentuk, baik sahsiah dan sebagainya.
  8. Ada orang tua, muda, bersijil SPM, PHD, segak, tinggi, gemuk, kurus, Melayu, Cina, India, Iban, imam, pembohong dan lain-lain.
  9. Adakah pemegang saham terbesar boleh berbuat apa sahaja? Bohong dan takabur; angkuh kepada yang lain kerana mengambil kira nilai saham yang terbesar tersebut.
  10. Yang memegang saham kecil itu boleh diperkotak-katikkan macam bola ping pong. Dipaksa mendengar kata dan ditegah dari berkata.
  11. Ada yang menggunakan proksi sebagai pemegang saham terbesar atas sebab-sebab yang disengajakan. Cuba menyembunyikan sesuatu?
  12. Carilah saham akhirat; sesungguhnya dunia ini hanya sementara sahaja.


No comments: