Monday, January 18, 2010

Penyamun


  1. Begitu mudah untuk mengubah yang baik kepada jahat kerana kurangnya nilai kebaikan di pandangan mata. Kehebatan banyak memahkotakan kepada kejahatan kerana nilai keburukan itu lebih seronok.Menghiburkan. Lebih indah. Adalah amat meloyakan ramai orang apabila penyanyi tidak berbaju cuba hendak bertasbih kembali ke pangkal jalan. Akan tetapi menjadi kegilaan apabila pendakwah berjubah mula menyanyi dan berdansa.Biarpun ketayap itu masih kekal dikepala. Katanya baru sporting.Jangan jumud sangat saudara. Baru betul kalau hendak mengubah perlu dibuat daripada dalam. Dalam tong najis yang busuk dan berulat itu. Sedangkan hakikatnya apakah yang ada didalam itu? Siapa yang tahu. Siapa atas; siapa bawah; hanya jauhari mengenal manikam. Cis simbolik yang penuh kehitaman, buruk.
  2. Bercakap, makan, minum, berjalan, berlari dan setiap gerak-geri peyamun akan tetap penyamun. Penyamun senang; penyamun susah, penyamum baik dan penyamun jahat. Kekal tetap seorang penyamun.
  3. Ada penyamun yang guna kuasa yang telah diberi oleh ramai untuk mecari hanya kehidupannya sendiri seperti lagu abang jamal; menyuap makannya dan memenuh bekas air kosongnya sahaja sedang gerombolan askarnya lapar dahaga.Biarkan mereka. Padan dengan muka orang yang tidak tahu menilai mana intan? Mana kaca?
  4. Hanya sedikit penyamun cuba untuk menjadi Robin Hood; yang lainnya dah macam ais krim Baskin Robin; sedap masa keras bila cair meleleh kotor dan hilang seribu rasa.
  5. Akhirnya penyamun akan tetap terus sebagai penyamun.
Blogged with the Flock Browser

No comments: