Wednesday, January 27, 2010

Krisis Pertengahan Hidup (Mid-Life Crisis (MLC) (edited version and re-entry)


  1. Kepada semua rakan yang semakin menghampiri dan dah dah pun melangkaui angka 40. Selamat datang dan selamat berjuang.
  2. Buat rakan-rakan sekelian, jika tika dan saat ini selepas berada dalam lingkungan angka 40; jika sekiranya tidak lagi dapat mencari dunia; carilah akhirat kerana nanti takut kedua-duanya hampa belaka.
  3. Dalam julat angka ini masih ada yang mencari 'makan luar'; kerana mungkin hidangan yang dirumah sudah tidak enak; ada rasa tiada bau; ada bau tiada rasa; juga mungkin langsung tiada bau tiada rasa. Atau anda yang sudah hilang nikmat rasa.
  4. Menjaga kesihatan terlalu subjektif; kerana ada ahli sukan yang berlari dan mengangkat berat; pembasuh mulutnya adalah asap. Itu mungkin makanan sampingan kerana mereka-mereka ini ada berkarib dengan jin dalam atau luar badan secara sengaja atau tidak.
  5. Sekarang dengan ilmu, tiada orang Melayu membakar setanggi dan kemenyan untuk sesuatu peristiwa seperti kematian . Akan tetapi masih banyak lagi sumber asap yang keluar dari mulut; hampir sama banyak asap dari kenderaan darat (tidak termasuk kenderaan laut dan udara). 
  6. Bagi golongan yang terpencil; tembakau yang berada diluar 'rokok' menjadi hutan simpan yang kekal kerana disitu taman permainan 'ahmad albab' punya kawan.
  7. Krisis datang dan pergi seperti berlalunya hari-hari yang dikira kurang lebih 14600 hari yang lepas untuk remaja yang berumur 40 tahun. Bagi 'kanak-kanak' berumur 60 tahun mereka telah dinafaskan selama 21900 hari. Cukupkah nikmat umur itu?
  8. Ada juga seseorang yang baru nak sampai cukup umur atau akil baligh bila angka 40 ini menjenguk tiba. Baru nak kenal alif ba ta. Sedangkan selama ini abc yang lebih menjadi rebutan semua. Habis dihafal nama pemain dan kelab bola dari menghafal nama malaikat wajib. Dikenalinya semua pengurus malah penaja dan pemilik pun diketahui.
  9. Lagi sekali silap kata orang-orang tua; 'life begin at 40'; sepatutnya 40 dah ada 'exit plan' untuk memenuhkan masa dalam membesarkan anak-anak takut nanti anak jadi besar kepala. Salah siapa?
  10. Seperti kata seorang Ustaz; salah siapa nanti jika tiada dapat dibeza mana satu tuhan Islam dan sebaliknya?
  11. Akal perlu disemai dengan ilmu dan hati disemai dengan amal.
  12. Bermuhasabalah untuk menjadi insan yang lebih munasabah.
Blogged with the Flock Browser

No comments: