Sunday, November 22, 2009

Tauliah

Buat baik apabila hendak memberi ceramah agama sekarang kena tauliah; nak beri ilmu agama tu. Ini bukan isu sekarang sahaja tapi ini isu sudah lama dahulu. Sebelum tukar perahu lagi. Mengapa dahulu bila kes yang sama tak semua orang ambil peduli. En. Wahab tolong jawab? Kerana dengan agama sahaja yang dapat menilai sesuatu itu salah atau tidak. Tanpa agama sukar nak kata kerana ramai yang cuba mengelakkannya sahaja. Islam itu mudah. Bukan memudahkan Islam. Kalau tak tahu baik diam. Boleh suap makan dengan tangan kanan atau kiri. Tapi yang dianjurkan makan dengan tangan kanan. Kalau makan suap; tak kiri atau kanan ; dua-dua salah. Salah ke? Tanya menteri? Tanya parti? Tanya KP? Tak kira bulan ke? Bintang ke? Roket ke? Mata Bulan ke? Kan kita 1...satu apa adik-adik? Mengapa bila buat jahat tak minta tauliah untuk buat jahat? Pembohong? Pemfitnah? Pemerintah? Penjahat?

Sekarang ini yang jahat ini baik, wangi, indah dan apa-apa yang sewaktu dengannya kerana di atas, di kiri, dikanan dan semuanya penjahat. Penjahat kepada diri sendiri. Tidak kita melihat bagaimana kita telah menjahati ikrar dan janji kita menjadi khalifah di muka bumi ini. Sibuk kita mencari yang sebenarnya kita pun tahu bukan itu sebenarnya pencarian yang sepatutnya dikejar. Mengejar bayang-bayang sendiri dan juga dikejar bayang-bayang sendiri.

Hati semakin gelap seperti hari-hari ini yang agak mendung sampai ke petang. Tak payah nak disangka panas sampai ke petang sememangnya gelap dari pagi. Sebenarnya banyaknya sangkaan sifat orang jahat. Ramai yang sangka kawan itu nak makan kawan. Yang dah memang lawan nak memakan dirinya dianggap hero.

Ada orang yang melihat seperti ajalnya seperti akan tiba. Dunia macam nak kiamat. Takut. Sangsi. Itulah jangan berlari bila umur semakin tua. Lelah. Perlukah tauliah?

No comments: