Thursday, November 5, 2009

Memimpin pemimpin

Jawatan nombor satu. Boleh ditafsirkan sebagai menjadi pemimpin wahid. Top of the list. Leader by example. Kepimpinan melalui teladan. CEO. COO. MD. Presiden. Perdana Menteri. Ketua Menteri. dan sebagainya.

Jawatan-jawatan yang diatas bermaksud dia mesti memimpin orang yang dibawahnya. Mempunyai rencana, itenari, rancangan, tindakan dan serba serbi; perlu mendahului orang-orang yang dipimpininya.

Bukanlah menjadi pemimpin jika dia perlu dipimpin. Memimpin bini; teman wanita, anak, budak sekolah dan orang buta adalah sebahagian dari kepimpinan. Tetapi memimpin pemimpin sudah seperti sekadar hanya menjadi gembala lembu.

Pemimpin itu perlu memenuhi dua elemen penting; memberi dan mengambil tangungjawab. Jika hanya sekadar memberi tugasan maka itu adalah mandur namanya. Jika ianya tidak memberi dan tidak juga mengambil tanggungjawab; maka itu adalah mandul namanya. Jika lari dari tanggungjawab; kau memang jantan sial; syok-syok dok tibai betina tu; dah bunting kau lari; hei beb itukan nanti anak kamu!

Ramai pemimpin ada mata buta; ada hati mati. Tidak ramai pemimpin hendak memimpin; lebih senang dipimpin biarpun sebenar-benarnya dia pemimpin.

No comments: