Wednesday, November 4, 2009

Canggungnya Berbaju Kurung Melayu

Dunia hari telah telah hampir menidakkan sebuah tamadun yang hebat. Hebat dalam segalanya. Makan minumnya mempunyai resepi yang enak-enak. Kenyang perut. Baju dan kainnya berbagai bunga dan warna. Gelap mata. Kerana nila setitik rosak susu sebelanga. Lembu punya susu; sapi dapat nama.

Hari ini,sebuah bangsa ini hanya seperti seorang tukang masak; enak dan lazat hanya di cantik dipandangan mata; sedap dihidung kerana yang mampu memakannyaadalah orang yang ramai berambut pendek itu.

Hari ini yang menyapu sampah membersih kawasan sekitar rumah semua bangsa; adalah bangsa yang hanya seperti tukang masak itu.

Hari ini yang memanjangkan tangan mengutip tol milik orang yang pemakan itu adalah sama bangsa dengan penyapu sampah itu.

Hari ini orang yang memberi kontrak dan menjadi hamba kontrak itu sepupu dengan pengutip tol itu. Rantaian niaga kontrak itu sudah habis dibolot. Yang tinggal seperti kata ramainya bukan sahaja tulang; malahan hanya sup air kosong; air hujan yang didapati percuma sahaja.

Semalam; ayah kepada tukang masak itu pernah menjadi pembesar; guru besar, saudagar besar; tuan kepada pemilik tol hari ini.

Semalam pembuat sampah telah pernah menyuap sekenyang-kenyangnya ayah kepada ayah pengutip tol itu supaya mudah menyerah.....mereka tidak merampas tapi kita yang memberi; beri percuma.

Semalam nenek tukang masak itu asyik leka beronggeng; sepertinya dunia ini ana yang punya kerana kita dapat tanpa penat; mana harga sebuah pengorbanan?

Esok; kita-kita mungkin tak sempat jumpa lagi; kita hanya makan roti; tiada nasi.

Esok; kita mati tiada nilai bukan di Nilai

Esok; mungkin kita tidak dapat lagi bermain bola
kerana padang dan bola itu bukan lagi kita yang punya.

Oh...mengapa canggungya berbaju kurung Melayu itu;
Kita bogelkan hati memakai singlet bulat
Kerana selipar itu pun; Jepun yang punya.

No comments: