Sunday, December 16, 2007

Teman Tidur Isteriku

Sesungguhnya memang ikatan yang terjalin ini memaktubkan bahawa kehidupan ini adalah berpasang-pasangan. suami-isteri, ibu-bapa, anak-ayah, anak-emak, bapak-emak, pelanggan-pembeli, pemandu-penumpang dan sebagainya.

Hakikinya apa yang lebih penting adalah hidup ini pasti akan menemui pasangan kekalnya yang lansung tidak dapat dilambat atau dicepatkan. Ada klue tapi tak tahu bila.......talian hayatnya juga macam mana?

Kedatangan tua sesudah muda adalah tabie hidup yang perlu ditembuh dengan dua tingkat samada tua yang berjaya atau berjaya menjadi tua tanpa apa-apa. Ada yang semakin tua hanya bertambahnya angka usia. Ada yang menjadi tua dalam matangnya menempuh hidup yang ada pasang surutnya. Ada juga yang langsung tak perasan usia dah tua tapi perangai macam muda remaja.

Semakin bertambah usia sesuatu keluarga semakin akrabnya persahabatan yang antara dua pihak dalam bermain dengan permainan hidup. Jalinan ikatan ini tidak datang secara tiba-tiba tetapi perlu diadun dengan ramuan-rempah ratus tawa dan tangis.

Aku berharap suatu hari kelak teman tidur isteriku ini akan mendatangi hari tua dengan iman penuh didada bukan wang bertimbun harta.

No comments: