Saturday, December 29, 2007

Loghatul Arabiah


Membahasakan sebuah bahasa lain yang bukan bahasa lidah bukan sebuah keperitan. Kemahuan ingin tahu dan faham akan bahasa ini adalah amat berharga lebih-lebih lagi seharian membaca dari kecil hingga alam dewasa. Kita ini banyak sangat membuat hafalan; tak pernah nak tanya apa maknanya. Kadang hairan kenapa doa tak makbul? Tapi tak nak faham apa yang diminta termasuklah orang yang menulis dan membaca ini.

Seharusnya saya, kami dan awak berpesan untuk diri sendiri dan semua agar ambil berat pasal perkara ini.. Kita kata kita Islam, baca Al_Quran, dengar khutbah yang salah satu rukunnya kena dalam Bahasa Arab tapi apa yang kita tahu maknanya...

Sedikit sebanyak apa yang kita tahu adalah La Takrabu Zina..... Makna dalam azan solat yang hari-hari boleh dibaca maknanya (itupun kalau tak tukar channel)

Pernah tak saya, kami dan awak semua duduk fikir bahawa ruginya kita tak tahu bahasa solat kita; makna Fatihah kita; makna bacaan solat kita; tapi kita dok sibuk nak belajar bahasa orang putih, ada juga kurang faham nak belajar bahasa orang sepet...katanya nak senang berniaga..

Aku tekad, agar kiranya sebelum aku dapt jejak kaki di Tanah Haram, dapat serba sedikit belajar Logathul Arabiah untuk aku sedar bahawa sememangya Manusia Mudah Lupa.

No comments: