Sunday, December 16, 2007

Practical Training

Gembira kerana rasanya macam real aje. Nak kena buat kerja olok-olok. Dah semester 05 ontime mesti kena buat practical. Kena kerja kat Wisma Central. Antara shopping office complex terawal di KL. Gah dulu kompleks ni. Dulu mana ade KLCC, Mid Valley dan apa-apa yang sewaktu dengannya.

Selamat datang ke Manjung. Itulah pertama kalinya aku menjejakkan kaki ke satu negeri yang menduduki tempat kedua walaupun dia adalah johan. Tak mungkin akan dapat pingat emas...Pelik juga negeri ini kerana orang-orangnya duduk dalam Lumut, Dinding, Parit, Selekoh, Pusing ... Baru aku tahu pengorbanan adalah penting untuk mempertingkatkan maruah diri....

Selamat malam. Saya Kaptain Johan dan anak-anak kapal mengalu-alukan kehadiran tuan-tuan dan puan-puan bersama-sama dengan penerbangan MH0001 ke Heathrow London. Sekarang ini kita berada 50000kaki dari paras laut. Cuaca baik dan terima kasih. Juga terima kasih kepada MARA. Keranamu adanya anak-anak bangsa ini yang ingin memertabatkan satu jenama lama yang semakin layu bernama MELAYU.

Assamalaikum..Saya blah bin blah. Asal dari daerah agak utara di negeri paling selatan. Keturunan macam ABC. Tapi asalnya dari seberang orang bugis covernya. Mintak tolong berikan tunjuk ajar dan kerjasama dalam masa 6 purnama kita bersama. Okey....jangan malu-malu satu persatu staff diperkenalkan termasuk taukeh-taukeh yang bersih dan tak bersih. Paling grand semua trainer ini kena report kat komandan operasi yang boleh tekan kalkulator ikut kata hati.

Tension juga pendaftaran kolej ini. Kena beratur macam kacang panjang. Nak kena medical checklah...asrama...pagi sampai petang. Masa itu keringat ini mengalir seperti peluh ibu ayah di desa yang serba sedikit menyimpan azam dan berdoa agar siswa-siswi yang baru mendaftar ini akan menjadi orang yang berguna apabila tamat belajar. Bagi..lah balik apa yang kita dapat ini kepada adik-adik dan anak-anak yang akan datang.

Memang patut namanya ekonomi kelas. Semuanya ekonomi. Kain stewardessnya juga ekonomi. Tak lebih sukatnya. Sebab tu nampak ketat-ketat belaka. Inilah kerjaya pemandu yang bergaji mahal...kena pandai cakap orang putih bukan perangai macam orang putih. Please fasten your seat belt. Awan tebal dihadapan. Kalau tebal diatas, orang dibawah boleh tadah tempayan.

No comments: