Saturday, January 7, 2012

Tosai Garing

Keluar makan malam bersama keluarga. Malam hujung minggu. Esok sabtu tidak kerja. Antara masa-masa yang indah dan berkualiti untuk diraikan dengan isteri dan anak-anak. Salah satu pesanan makanan yang dipesan adalah tosai. Tosai garing. Sekali-sekala minum di kedai mamak ini terasa seronok juga. Banyak variasi dan pilihan. Cuma yang menjadi delima adalah kesedapan dan nilai kebersihan kedai mamak tersebut. Juga perlu diambil kira pekerja-pekerja yang gelap di kedai mamak ramai yang bukan Islam. Pernah menyuruh mereka bersyahadah. Tidak boleh.

Boleh juga dicuba untuk cuba memesan daging lembu. Kalau kedai yang disangka kedai mamak Islam itu sebenarnya adalah kedai mamak bukan Islam tapi bangsa yang lagi satu itu. Malas nak sebut. sudah tentu tidak ada menjual daging lembu. 

Paling terpenting apabila hendak membuat bayaran di kedai mamak apabila selesai makan. Dengan orang yang sama suruh kira sekurang-kurangnya dua kali. Juga apabila dia kira; suruh tulis atas kertas. Silap hari bulan kedua-kedua kiraan tersebut tidak sama. Dan nasib tak baik pen yang dia guna nak kira itu pun dikiranya. Patutlah geng mamak ini kaya kerana banyak yang menipu apabila mengira bil. 

Hari itu, kali pertama kira 20.00. Bila kira kali kedua jadi 16.00. Gaduh-gaduh jadi 14.00. Dasar mamak. Nak kaya cepat. Sama sahaja. Cuba tengok sekarang, mereka cuba duduk atas pagar....dari dulu lagi. Dah lama dah......mcm kata seorang mamak itu.

Aku suka 'contest' harga mamak kira. Dan cakap sama dia kau orang ini mati nak tanam dalam kain emas ke?

Published with Blogger-droid v2.0.2

No comments: