Tuesday, January 13, 2009

Runner and Broker

Runner dan broker.
Dua nama berbeza tapi satu tugasannya hampir nak sama. Macam pilot dengan driver. Cuma pilot kena pandai cakap English. Biarpun SPM tak ambil agama. Ambil lukisan pun tak apa. Kerana negara yang katanya tak sekular ini kata subjek agama sama nilai kumpulan gradenya denga lukisan.
Runner dan broker; kadang-kadang memang sama. Kalau diklasik nasionalkan bunyinya jadi penemu jodoh perkara-perkara yang sedang dicari oleh satu pihak. Kebanyakannya apa saja nama yang disebut tadi juga tidak tahu apa yang sedang dicari, bagaimana mencari dan siapa yang dicari. Kerana apa? Kerana semua melihat percent? Semua mengira angka-angka yang tidak kurang banyaknya. Rakus. Kerja tak mahu. Bukan begitu mencari rezeki bang! Kata pondan tua tu kepada seorang pak cik muda yang malas nak kerja tapi nak jual projek katanya.

Runner dan broker ini sejak buat call guna handphone murah ni,,,berangakai-rangakai macam bom Israel. Juga ada yang berlapis-lapis macam 14 jalur bendera Malaysia yang akhirnya semuanya umpama tin yang kosong. Nothing. Sebaiknya do not waste my time and your time brader. Kalau nak makan kat hotel just ask..why not we buy you the buffet.

Kenal MB/YB. Nak kasi projek berbillion..takkan pakai Nokia 3150 atau hispa rokok tembakau reject. Walaupun ia nampak sengkek tapi orang nak.

Jangan juga kenal treasury. tapi pakai jam Q & Q. Cerita sampai pagi.....bukan kat kedai kopi; semestinya Concorde/Park Royal barulah rasa hidup ini seperti ana yang punya ...kata P Ramlee.

No comments: