Monday, January 13, 2014

Nilai satu undi

Wahai pemimpinku sekelian, sentiasalah beringat-ingat akan nilai satu undi penyokong anda.  Sebelum ini mungkin anda menang dengan majoriti yang tinggi. Belum tahu empat lima tahun lagi anda boleh dapat mengulanginya sekali ini. Mungkin kecewa satu undi ini boleh mempengaruhi sepuluh ribu undi yang lain agar menilai kembali respon anda kepada rakyat semua. Kami ini pengundi adalah penilai dan anda pemimpin adalah subjek yang dinilai.

Kami tidak meminta anda tunaikan kesemua janji pilihanraya dulu. Sungguh betul faham bahawa dalam pilihanraya kedua-dua pihak yang bertanding akan menabur seribu satu janji. Teknikalnya dipanggil manifesto. Kasarnya ia adalah sebahagian daripada semata-mata cakap-cakap kosong sahaja.

Wahai pemimpin yang budiman, kami tidak mengharapkan kehadiranmu disepanjang masa bersama-sama kami. Duduk bersila makan sehidang nasi. Atau bertanya kami apa yang perlu dibantu? Kami hanya mahu menjadi mata dan telinga kepada anda untuk bersama-sama kita menjaga kawasan kita. Kami faham pemimpin seperti anda sibuk dan kurang mempunyai masa yang terluang. Tapi ambillah berat akan rungutan dan komentar yang kami berikan secara percuma untuk anda memberikan khidmat yang terbaik. Wahai pemimin berilah respon anda. 



No comments: