Tuesday, January 7, 2014

2014

Alhamdulillah masih diberikan nafas untuk menghirup udara 2014. Detik-detik akhir 2013 telah terjadinya satu peristiwa penuh tragis. Allah menguji umatnya selagi mana mereka termampu menanggungnya. Peristiwa lma berlaku kembali dihari majlis perkahwinan. Kesedihan itu hanya mereka yang mengalaminya sahaja yang tahu. Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikulnya.

Perginya ibu yang disayangi pada hari paling penting dalam sejarah hidup seorang anak gadis; dihari pernikahan anak tersebut adalah satu dugaan besar. Berbagai-bagai cerita yang berlaku kepada seseorang itu menunjukkan bahawa ragam yang berbeza tetapi ada kesamaannya dalam kita redha dalam menerima sebarang dugaan tersebut. Terimalah ketentuan itu bahawa kita hanya merancang menggunakan perancangan yang telah kita aturkan tapi akhirnya perancangan Allah yang lebih baik. Dia Maha Mengetahui. 

Sebahagian besar tahun 2013 telah merangkumkan bahawa manusia ini berubah kerana kuasa dan wanita. Lihatlah betapa kuasa itu telah menjadikan seseorang itu menjadi begitu angkuh. Dengan kuasa itu dipergunakan sehabisnya untuk memerah keringat orang lain. Gelincir dari landas-landas biasa, lari dari lurus-lurus jalan untuk capai dengan cara terlarang. Begitu juga dengan kuasa wanita yang telh menewaskan keperkasaan seorang lelaki hebat. Seorang wanita telah berjaya mengawal seorang bendara sebuah negara.
 

No comments: