Wednesday, December 9, 2009

Mayong Muao

Nampaknya selera itu mudah dibentuk. Boleh diwarisi oleh anak-anak. Macam sakit-sakit yang ada. Faktor genetik. Begitu sedap makan dan minum; dilihat oleh anak-anak akan tabiat ayahnya. Tidak pula boleh diwarisi akan iman dan soleh. Hanya boleh dijadikan perbandingan. Jika selera itu dari mulanya begitu akan akhirnya akan begitu juga. Akan tetapi keimanan itu boleh berubah-ubah dengan begitu mudah. Mudah. Mudah sangat.

http://3.bp.blogspot.com/_AZfh72UGpa4/SpeIlUoEBBI/AAAAAAAAEYU/e1QZh74H-hE/s320/DSC00583%5B1%5D

Bermulanya makan ikan mayong ini sudah menjadi tradisi keluarga. Dari dulu. Ini selera abadi orang Muao tulen. Mintak tanya dengan orang Muao semua. Eeiikk. Orang Muao ini kalau abjad roman E itu ada tajwid. Ada yang namanya e tanda. sebab tu orang Muao sebut pegang bunyinya peigang. Tapu pandai pulak bila benda bawah pinggang tu tegang tidak disebut teigang.

Orang Muo tak kira jantina pasti ramai yang obes. Darah tinggi dan kencing manis. Kerana apa? Rutin makannya paling kurang 6 kali sehari. Sarapan pagi pukul 7. Minum pagi pukul 10. Makan tengahari pukul 12.30. Minum petang 4.30. Makan malam 8 . Dan akhirnya supper pukul 10.30 sebelum tido.

Kandungan dan intisari makanannya tidak ada yang tidak berat. Pagi makan sate. Mee rebus. Ramai juga yang suka minuk kopi O 434. Sedap kalau dilebihkan sedikit manisnya. Hah....baru syok. Bila raya orang raya tukar kasut baru; kat sana tukar kaki baru.

Dahulu hebat sekolah agama petang kat Muao ni. Walaupun bila kita budak masa tu; rasanya macam beban. Sedap kalau petang dapat main-main dengan kawan macam tempat-tempat lain. Tak payah belajo macam kat Muoa ni. Tak baik juga macam ustaz. Lebih jahat dari penjahat ada ramai. Sekarang ingat dah hampir jadi sejarah. Macam biasalah. Muao ini ramai yang lebih suka anak-anaknya jadi penyanyi/pelakon. Ada gempak gitu. Baru mak dan ayah bangga.

Kat lembah kelang ni payah nak dapat mayong sedap macam kat Muao. Orang Muao cakap jenis mayong tu mayong jana. Apa tu? mayong dari syurga.
Blogged with the Flock Browser

No comments: