Thursday, September 24, 2020

Margin Call

  1.  Ilmu amat penting untuk lakukan sesuatu. Sekurang-kurangnya pelajarilah asas sesuatu perkara daripada sang guru atau belajar daripada orang yang lebih berpengalaman.
  2. Jangan lakukan tindakan melulu mengikut emosi dalam satu bidang yang baru kerana sepak terajangnya tidak diketahui.
  3. Meghalalkan apabila menang dan mengharamkan apabila kalah bukan sesuatu yang memeranjatkan. Inilah dunia. Oh Dunia ini suatu kepalsuan....
  4. Kalah itu sudah tentu seperti mati yang sudah pasti cuma bagaimana dan bila kekalahan itu berlaku boleh diketahui dengan isyarat-isyarat tingkah laku masing-masing. Berlari, berbasikal, makan, hisap rokok dan sebagainya adalah sihat. Yang tidak sihat tak buat apa-apa; makan tidak, berlari tidak, berbasikal tidak dan merokok.
  5. Sentiasa ingat dalam hidup perlu meminimakan risiko dan selalunya adalah keajaiban jika perkara-perkara yang indah itu mudah sangat dikecapi seperti kata omputih too good to be truth.
  6. Ada orang sibuk ingatkan keselamatan orang lain sedangkan sebenarnya diri dia sendiri yang tidak selamat. Inilah orang yang mempunyai daya cibai yang tinggi.
  7. Omputih juga pernah cakap high risk high return; hadapilah risiko yang lebih untuk dapat untung yang lebih.
  8. Jagalah emosi kerana hidup ini juga suatu perdagangan; banyak amalan yang baik berat timbangan pahala; syurga balasannnya.
  9. Jika buruk amalannya kita pasti terjerumus dan akhirnya ajal sampai; cukup masa sampai di sini sahaja urusniaga kita. Anda telah rugi; anda telah MC.
  10. Redha dan berehatlah dengan tenang bila kita sudah MC.

No comments: