Monday, September 1, 2014

Give Respect To Gain Respect

Semakin hari semakin ramai kita berjumpa dengan berbagai ragam manusia. Kita boleh melihat ada yang mulai berubah dengan status terkimi yang mereka miliki. Yang dahulunya rapat mulai renggang. Yang dahulunya begitu akrab sekarang nak bertanya khabar pun begitu sukar.

Ada juga yang berubah kerana ada pangkat sedikit tinggi daripada orang lain. Ada yang mulai menjauhkan diri kerana kini dia seorang usahawan berjaya. Tak kurang yang sedikit angkuh kerana dia bukan orang biasa, dia sudah menjadi seorang yang bertauliah. 

Dalam banyak situasi, keadaan yang paling merbahaya apabila pangkal nama bukan seperti orang kebanyakan. Nama sudah ada gelaran. Atau nama sudah dinaiktaraf gelarannya. Cuma janganlah rasa terlalu bongkak membawa gelaran haji jika adab susila itu tidak begitu mabrur gayanya.

Moral untuk kita katakan kali ini ialah terus menjadikan dir kita seadanya. Perubahan taraf dan usia hidup bukan sama-sama mengubah siapa kita. Kita perlu menjadi orang yang sama seperti mana sebelumnya dalam mengangkat jasad dan roh yang dipinjamkan ini. Untuk mendapatkan penghormatan kita perlu lebih dahulu memberikan hormat kepada orang lain. 

No comments: