Wednesday, November 4, 2009

Larian Berganti-ganti

Rapuh. Begitulah nampaknya. Jurang yang ada itu terlalu besar. Dari segi momentum dan inersianya agak tidak selari. Matlamat macam sama dan pembawakan itu tidak menampakkan bahawa objektif itu akan dapat dicapai. Pencarian perlu diusahakan bersama.

Jika acara itu adalah acara lari berganti mana mungkin hanya seorang pelari sahaja yang berlari. Satu lagi menari; satu lagi senang hati. Horey? Esok hari raya. Begitulah acap kalinya; rupanya sekali lagi raya itu akan disambut tidak sampai sebelas bulan dari sekarang.

Larian itu biarpun perlahan tapi bukan hanya berjalan. Agaknya menangkah kita berlumba dengan si negro ini. Mereka pemegang rekod dunia. Tapi ingat cerita arnab dan kura-kura; jangan memandang rendah diri sendiri; kita juga boleh berlari. Padang dan jarak tetap sama. Langkahnya sahaja berbeza.

Kenapa baten itu tidak ditukar? Kamu sahaja memegangnya dan membawanya lari bersama; Kagetnya takut kalah kerana mana tukarannya sedang yang patut menyambungnya ya masih tidur. Tidak mahu jaga walau sudah sore. Baru mahu bermimpi. Sedang yang lain sudah bisa mandi; ya kan sudah pagi. Ada yang sudah songsang. Pagi itu petang; petang itu malam dan malam itu siang; jadi batman kiranya.

Kenapa kamu bangang. Kata larian berganti-ganti; tapi hanya kamu seorang yang lari; Oh tidak; aku tidak mahu tewas percuma; lawan tetap lawan biar nyawa jadi taruhan.

No comments: