Wednesday, July 4, 2007

Pusing 2

Semua dah ade berkumpul. Ade duduk dekat kaki mak. Ade yang picit badan dia. Itulah rezeki Tuhan kalau adik beradik ramai. Kesian aku tengok bini aku dan suaminya…Anak tunggal. Memang ade senangnya..banyak juga tapi sebaliknya bila sampai eposid susah tiada back-up file. Kau tak apelah menantu kesayangan. Menantu tunggal. Bukan tunggul. Dik..aku balik dulu ..Nak balik KL petang ni juga tapi hati ni berat sangat. Macam ade batu..

Macam nilah…aku decide ape-ape jadipun biarlah mak kat hospital. Sana, peralatan ade, orang terlatih..kesian kalau kita bawa balik rumah ape yang kita boleh buat. Sedap air kopi kau buat ni. 434 punya kopi memang sedap. Tak same dgn coffee bean…jauh lagi kalau dengan old town. Angin sepoi-sepoi bahasa bagai membawa satu isyarat inilah malamnya. Makan sekejap lelap bawak keta sorang-sorang nie mengantuk.


Aku dulu ada keta Honda aku panggil boboi…it is my first car…banyak nostlagianya……keta org kg dpt masuk kl. Asyik meragam aje habis belanja kat si boboi ni jgn dikira. Letih! Brooop…alamak ape ni jatuh? Mase tu kat Tg. Karang hantar yeop nikah. Tapi keta boboi ni byk juga jasenya dalam mesaudarakan aku dgn keluarga pusing.


Sememangnya jalinan kekeluargaan itu memerlukan satu pengorbanan…hormat, jujur dan kasih sayang. Itu istimewanya keluarga 88 Pusing. Menuai budi atas benih kasih yang baik ini akan menjadi satu pengalaman yang tak dapat dibeli di tokok ganti dan sebagainya. Aku melihat ada sesuatu kekuatan dalam keluarga ini…kasihnya mewah….itulah kekuatan yang sukar ade. Kalau keluarga itu akrab mesti ade rase kaseh yang amat indah itu. Tak mewah makan,pakai, harta dan rupa tak ape janji kaseh itu melimpah. Itulah resepi keluarga 88 Pusing ini. Itu yang aku cuba nak kongsi rasa.


Mak ni kenapa pi tak kabo kat saya? Saya bukan ape takut jadi ape-ape kat mak. Saya tak mahu kehilangan satu lagi butir permata setelah ayah tiada. Dengan sape saye nak cite kalau ade ape-ape? Adik kau tu mak tak mahu dia masuk besi? Kesian bila tua nanti? Itulah mak dia fikir ape saje itu kebaikan anaknya .Belum tentu ade anak fikir kebaikan utk mak bila sampai mase.


Pulanglah…Lagu raya nyanyian Aishah yang paling aku suka. Wahai anak-anak pulanglah mase ade mak dan ayah. Berilah sedikit mase setelah seumur hidup diberi untuk kita. Baik suami atau isteri, keluarga kita pun bermula dari mak dan ayah …..Sayangilah………..


Ikhlas …Duhai Bonda…dalam lagu M.Nasir…buat ketika ini hanya doa sahaja di pinta agar syurgalah tempatnya……


To be continued….

No comments: